زندگی خوب
افزايش آگاهي براي زندگي شاد و سالم

 

خوراکی های مفید برای دیابت

 

 

جو می تواند به کنترل قند خون کمک کند ولی انواع شیرین شده آن را تهیه نکنید. گوشت ها که غنی از پروتئین هستند به اندازه ی کربوهیدرات ها قند خون را متاثر نمی کنند و اگر در مقدار مناسب مصرف شوند گزینه های خوبی برای رژیم غذایی دیابتی هستند.

 

 

 

رژیم بیماران دیابتی یکی از موضوعاتی است که بیماران و خانواده ی آنان را گاه دچار چالش می سازد.

خیلی از افرادی که در مرحله ی اول تشخیص دیابت برای آنان مسجل می شود تصور می کنند باید تمامی منابع کربوهیدراتی را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

کم نیستند بیماران دیابتی که می گویند نان و برنج را از برنامه ی غذایی خود حذف نموده اند به امید آن که دیابت را کنترل نمایند.

متخصصین تغذیه و دیابت توصیه می کنند که یک رژیم غذایی متوازن که مقدار کربوهیدرات آن کنترل شده است در کنار فعالیت بدنی مکفی در کنترل بیماری دیابت نقش بسزایی را ایفا می کند.

در جایی که هیچ جایگزینی برای یک رژیم غذایی متعادل دیابتی وجود ندارد، افزودن برخی غذاهای خاص به رژیم غذایی ممکن است در جهت کنترل بهتر سطوح قند خون در افراد دیابتی مفید باشد.

از طرف دیگر شما نباید تصور کنید که مصرف برخی خوراکی ها معجزه ای را در رژیم غذایی شما ایجاد می کنند. در واقع هیچ یک از این خوراکی ها، یک داروی جادویی برای دیابت نیستند و به هیچ عنوان نباید تنها به آن ها تکیه کرد.

این مساله همچنان برای بیماران دیابتی به عنوان یک اصل می باشد که از یک رژیم غذایی متعادل دیابتی و فعالیت بدنی برای کمک به مدیریت بهتر بیماری دیابت استفاده نمایند. با این وجود برخی از خوراکی ها نظیر نان سفید تقریبا مستقیما به قند خون تبدیل می شوند و منجر به اوج گرفتن سریع قند خون می گردند.

متخصصین تغذیه و دیابت توصیه می کنند که یک رژیم غذایی متوازن که

مقدار کربوهیدرات آن کنترل شده است در کنار فعالیت بدنی مکفی در

کنترل بیماری دیابت نقش بسزایی را ایفا می کند

 

 

برخی از دیگر غذاها مانند برنج و یا نان قهوه ای که دارای سبوس هستند، آهسته تر جذب می شوند و سبب نوسانات قند خون کمتر و آهسته تری می گردند.

اگر در تلاش هستید که از یک رژیم غذایی مفید برای دیابت بهره مند گردید، در این مقاله و مقاله ی بعدی برخی از غذاهای مفیدی که حضور آن ها در رژیم غذایی تان مفید است را به شما معرفی می کنیم. از جمله این خوراکی های مفید عبارتند از:

 

 

 

 

 

جوی دو سر

جو می تواند به کنترل قند خون کمک کند ولی انواع شیرین شده آن را تهیه نکنید. هر چند که جو نیز از مواد غذایی دارای کربوهیدرات به شمار می آید اما یک کربوهیدرات مفید است. چرا که جو سرشار از فیبر محلول است و به آهستگی جذب می شود و سطوح قند خون شما را به سرعت افزایش نمی دهد و در طول زمان برای کنترل بهتر قند خون مفید است.

این کربوهیدرات مرغوب نه تنها یک منبع انرژی پایدارتری را نسبت به نان سفید ارائه می دارد، بلکه همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند.

فیبر محلول موجود در جوها به حفظ احساس سیری برای زمان طولانی تر کمک می کند.

خواص مذکور از جوی دوسر برای افراد دیابتی که مستعد اضافه وزن هستند بسیار مهم می باشد. اگر وزن تان را کاهش دهید معمولا به طور آشکار کنترل قند خون تان بهتر می گردد.

65 درصد از افراد دیابتی به علت حمله ها و سکته های قلبی فوت می کنند.

لذا مصرف محصولات دریایی و ماهی های غنی از امگا 3 (از جمله قزل آلا و

غیره) گزینه های پروتئینی بسیار مناسبی برای افراد دیابتی هستند

 

 

جو(Barley) به اندازه جوی دوسر مشهور نیست ولی شواهدی وجود دارند مبنی بر این که جو نیز  همچنین غنی از فیبر محلول است و ممکن است به کنترل بهتر قند خون کمک نماید. به غیر از جو، بسیاری از غلات کامل سبوس دار دیگر نیز گزینه های خوبی برای افراد دیابتی می باشند. 

 

 

 

ماهی و گوشت عاری از چربی

گوشت ها که غنی از پروتئین هستند به اندازه ی کربوهیدرات ها قند خون را متاثر نمی کنند و اگر در مقدار مناسب مصرف شوند گزینه هایی نظیر: ماهی ، سینه ی مرغ بدون پوست و قطعاتی از گوشت لخم(عاری از چربی) گزینه های خوبی برای رژیم غذایی دیابتی هستند.

همچنین ماهی سالمون یک انتخاب هوشمندانه و مفید است چرا که حاوی اسیدهای چرب مفید برای سلامت قلب(اسیدهای چرب امگا3) می باشد و این در حالی است که 65 درصد از افراد دیابتی به علت حمله ها و سکته های قلبی فوت می کنند. لذا مصرف محصولات دریایی و ماهی های غنی از امگا3 (از جمله قزل آلا و غیره ) گزینه های پروتئینی بسیار مناسبی برای افراد دیابتی هستند.

 

همچنین گوشت منبع عنصر کروم می باشد و کروم یک ماده ی معدنی است که عملکرد مطلوب انسولین را تقویت می کند و به بدن در متابولیسم کربوهیدرات ها کمک می نماید.  

 

 

 

نوروپاتی دیابتی چیست؟

 

این کلمه از دو واژه نورون به معنی سلول عصبی و پاتی به معنی بیمار شدن و آسیب دیدن تشکیل شده است. آسیب دیدن اعصاب در اثر بالا بودن قند خون را "نوروپاتی دیابتی" می‌نامند. این مشکل یکی دیگر از عوارض کنترل نکردن قند خون در بیماران دیابتی است.

 

 

شاید دیده باشید دیابتی‌ها از سوزن سوزن شدن و گرفتگی دست‌ها و پاها شکایت دارند که موقتی بوده و متناوبا رخ می‌دهد. این اولین مرحله آسیب اعصاب است (شاخه‌های حسی اعصاب محیطی اولین گروه‌اند که آسیب می‌بینند). به مرور دردها بیشتر و شدیدتر و طولانی‌تر می‌شوند.

فقدان حس در پاها که فرد به طور مکرر به پاهای‌اش آسیب و ضربه می‌زند و متوجه آن نمی‌شود و دچار "پای دیابتی" می‌گردد.

به طور متوسط بیماران دیابتی طی 10 تا 20 سال بعد از شروع بیماری دچار آسیب اعصاب می‌شوند، البته بعضی بیماران بسیار سریع‌تر دچار علایم عصبی می‌شوند و بعضی دیگر اصلا گرفتار نمی‌شوند.

هر چه مدت ابتلا به بیماری دیابت بیشتر باشد و هر چه کنترل دیابت ضعیف‌تر باشد، احتمال آسیب اعصاب و شدت آسیب بیشتر خواهد بود

در اثر بیماری دیابت هر قسمتی از اعصاب محیطی و اعصاب خودکار (سمپاتیک‌ها و پاراسمپاتیک‌ها) می‌تواند آسیب ببیند.

اعصاب خودکار به جاهایی عصب‌دهی می‌کنند که عملکرد غیرارادی دارند، مثل قلب، عضلات صاف احشا و ارگان‌های داخلی بدن و غدد.

اعصاب محیطی هم به اعصابی اطلاق می‌شود که از جمجمه یا نخاع بیرون می‌آیند. اعصابی که از جمجمه بیرون می‌آیند به چشم‌ها، زبان، صورت، گوش‌ها و... می‌روند و اعصابی که از نخاع بیرون می‌آیند به عضلات ارادی بدن عصب‌دهی می‌کنند. اعصاب نخاعی شاخه‌های حسی نیز دارند که حس‌های لمس، حرارت، درد و... را انتقال می‌دهند.

در اثر دیابت رگ های بدن دچار مشکل می‌شوند و در وظیفه خود که خون‌رسانی و تغذیه سلول‌های مختلف است ناموفق عمل می‌کنند و به ‌خاطر این نارسایی، اعصاب آسیب می‌بینند. به‌ علاوه میزان بالای قند خون در آسیب اعصاب دخالت دارد.

کار اعصاب که مختل شود همه چیز به هم می‌ریزد، مثلا معده دچار بی‌حرکتی و تاخیر در تخلیه غذا شده و فرد دچار دل درد و احساس سنگینی معده، تهوع و استفراغ می‌شود.

بروز یبوست یا اسهال، اختلال ریتم طبیعی قلب و بروز علایم قلبی، بی‌اختیاری یا احتباس ادرار به دنبال آسیب اعصاب مثانه و در مردان اختلال نعوظی به دلیل بیماری دیابت ممکن است رخ دهند.

قطعا جایی برای شک وجود ندارد که کنترل دقیق قند خون از ایجاد آسیب اعصاب در بیماران دیابتی جلوگیری می‌کند.

 

 

نوروپاتی دیابتی چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان رهایی از مشکلات ایجاد شده و پیشگیری از تخریب بیشتر اعصاب است. نخستین گام کنترل قند خون است، زیرا از پیدایش مشکلات جدید و بدتر شدن عوارض قبلی پیشگیری می کند.

1- در مواردی که قرص ها نمی توانند قند خون را به خوبی کنترل کنند، تزریق انسولین معمولا مفید واقع می شود.

2- گاهی قرص هایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند، برای درمان نوروپاتی ناشی از دیابت به کار می روند و دارای اثرات مفید در بهبود کیفیت خواب نیز هستند.

3- هنگام شب می توان از مسکن ها استفاده کرد.

4- برای بهبود عوارض گوارشی پیشنهاد می شود تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید و میزان غذای مصرفی در هر وعده را کم کنید. همچنین از مصرف غذاهای پرچربی و پرفیبر پرهیز کنید.

5 - برای جلوگیری از ضعف و سرگیجه، تغییر وضعیت ایستادن و نشستن را آهسته انجام دهید. گاهی برای بهبود ضعف اندام ها ممکن است فیزیوتراپی توصیه شود.

6- به دلیل استعداد ابتلا به عفونت ادراری در مبتلایان به نوروپاتی دیابتی، لازم است مبتلایان به دیابت آب و مایعات بیشتری بنوشند و اگر دچار تکرر ادرار هستند سعی کنند به فواصل منظم، مثلا هر 3 ساعت یک بار ادرار کنند.





تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

 

تغذیه ی سالم در سنین بالا

 

از فواید تغذیه سالم در سنین بالا، افزایش سطح هوشیاری و ذکاوت، مقاومت بیشتر در مقابل بیماری ها، تامین انرژی بیشتر، ارتقاء سیستم ایمنی بدن، بهبود سریع تر و تنظیم بدن در مقابل بیماری های مزمن می باشد.

  

با افزایش سن، خوب غذا خوردن کلیدی است برای چشم اندازی مثبت به زندگی و تعادل روانی با افزایش امید به آن.  

از جمله علل موثر در تغذیه ی ضعیف و نامناسب

* کاهش حس چشایی و بویایی و در نتیجه عدم لذت بردن از غذا.

* کاهش اشتها و عدم احساس طعم غذا به دلیل مصرف یکسری از داروها که برای برخی بیماری هایی که در سنین بالا رخ می دهد، تجویز می شود.

* مشکلات دندانی

* عدم تحرک

* فراموشی

* و افسردگی  

طولانی تر و قوی تر زندگی کنیم

تغذیه ی سالم راهی برای حفظ  قوت استخوان ها ، ماهیچه ها و سایر اندام ها می باشد. مواد غذایی سرشار از ویتامین ها ، مقاومت بدن را افزایش داده و با سموم بیماری زا مبارزه می کند.

یک رژیم غذایی مناسب(کم کالری و غنی از ویتامین ها و موادمعدنی) خطر بیماری های قلب و عروق ، سکته ، فشار خون ، دیابت ، تحلیل استخوانی، سرطان و کم خونی را کاهش می دهد.  

محافظت از حافظه

   

مطالعات نشان داده اند مصرف میوه های رنگارنگ، سبزیجات برگ دار سبز رنگ ، محصولات دریایی و آجیل ها که سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند، تمرکز را افزایش داده و از آلزایمر ممانعت می کنند.

احساس بهتر 

خوب غذا خوردن باعث بهتر شدن حواس پنج گانه می شود.

وعده ی غذایی مناسب باعث انرژی بیشتر، نگاه بهتر به زندگی و افزایش اعتماد به نفس می شود.

در واقع بدن وقتی احساس خوبی دارد که ما از درون احساس خوبی داشته باشیم.

تغذیه ی سالم راهی برای حفظ  قوت استخوان ها، ماهیچه ها و سایر

اندام ها می باشد. مواد غذایی سرشار از ویتامین ها، مقاومت بدن را

افزایش داده و با سموم بیماری زا مبارزه می کند

کالری مورد نیاز زنان بالای 50 سال 

   

* آن هایی که فعالیت فیزیکی خاصی ندارند، حدود 1600 کیلو کالری در روز احتیاج دارند.

* آن هایی که فعایت فیزیکی متوسط دارند، حدود 1800 کیلو کالری در روز احتیاج دارند.

* آن هایی که فعالیت فیزیکی بالایی دارند، حدود 2000 کیلو کالری در روز نیاز دارند.

  

کالری مورد نیاز مردان بالای 50 سال

* آن هایی که فعالیت فیزیکی خاصی ندارند، حدود 2000 کیلو کالری در روز احتیاج دارند.

* آن هایی که فعایت فیزیکی متوسط دارند، حدود 2000 تا 2400 کیلو کالری در روز احتیاج دارند.

* آن هایی که فعالیت فیزیکی بالایی دارند، حدود 2400 تا 2600 کیلو کالری در روز نیاز دارند.    

 

نکات در خور توجه

سالمندان باید برخی توصیه ها را بیشتر از بقیه مدنظر داشته باشند، در ادامه برخی از آن ها را برای تان آورده ایم:

* خوردن مایعات فراوان خوصوصا آب

* کمتر کردن مصرف نمک

* لذت بردن از چربی ها: با مصرف به اندازه ی روغن های گیاهی خصوصا روغن زیتون ، خوردن گردو و محصولات دریایی و روغن دانه بذر کتان 

* نخوردن قند های ساده و عدم مصرف مداوم شیرینی ها، در عوض خوردن کربوهیدرات های پیچیده مانند نان خصوصا با آرد کامل، میوه ها، سبزیجات و حبوبات.

* استفاده از روش های پخت مناسب مانند کباب کردن ، بخار پز کردن و گریل کردن با مصرف روغن در کمترین میزان.

* و استفاده از تمام رنگ ها در بشقاب! مصرف سبزیجات  با رنگ گوناگون!


 




تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

غذیه در مبتلایان به آسم و آلرژی

 

 

پزشکان معتقدند که تغییر صحیح در رژیم غذایی می ‌تواند در بهبود حملات آسم و آلرژی ها موثر باشد.

 

 

 

 

به گفته ی متخصصان، اگر شما یا کسی از دوستان و بستگان تان با فرا رسیدن این فصل با مشکلاتی چون عطسه زیاد، خارش چشم، تنگی تنفس، سوزش و خارش پوست و سایر علائم حساسیت مواجه هستید، باید بدانید که علت این مشکلات و یا تشدید شدن آن ها می تواند عادات تغذیه ‌ای نامتعادل باشد. به همین دلیل یک تغذیه مناسب می ‌تواند تغییر چشمگیری در این زمینه ایجاد کند.

به علاوه مصرف برخی از مکمل ‌های تغذیه‌ ای خاص نیز می تواند به مبتلایان به آسم و آلرژی کمک کند. به ویژه ویتامین D3 می ‌تواند التهاب را کاهش دهد یا ویتامین C از استرس وارد به بدن بر اثر آلرژی های می کاهد. ویتامین A نیز به عملکرد مناسب مخاط بدن کمک می ‌کند و ویتامین B12 مانع از فعالیت باکتری های حساسیت ‌زا در روده می ‌شود.

 

 

 

توصیه ها

 

 

1- برخی از واکنش های مربوط به بیماری آسم به افزودنی های غذایی مثل سولفیت ها، تارترازین(نوعی رنگ زرد افزودنی)، بنزوات سدیم و سالیسیلات های طبیعی(ترکیبات شبیه آسپیرین که در بسیاری از غذاها یافت می شود) مربوط است. یک پزشک یا متخصص آلرژی می ‌تواند به شما کمک کند که به کدام یک از مواد بالا حساسیت دارید.

 

2- کمبود منیزیم اغلب در مبتلایان به آسم یافت می ‌شود. منیزیم می ‌تواند از اسپاسم ماهیچه‌ ها جلوگیری کرده یا آن را متوقف کند. بنابراین رژیم غذایی غنی از منیزیم می ‌تواند برای مبتلایان به آسم مفید باشد از منابع خوب منیزیم مغزها و غلات، حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره ، ماهی و گوشت قرمز می ‌باشند.

 

3- کمبود سلنیوم به میزان قابل توجهی می ‌تواند خطر آسم را افزایش دهد. سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان از تخریب سلول ها، آسیب کروموزوم ها و سرطان ها جلوگیری می ‌کند. از منابع عالی سلنیوم عبارتند از مغزهای برزیلی، جگر، قلوه، نان تهیه شده از آرد کامل، ماهی خال مخالی، جوانه گندم ، سبوس‌ ها، ماهی تن، پیاز، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.

 

4- کمبود ویتامین B6 در بسیاری از مبتلایان به آسم مشاهده شده است. کمبود این ویتامین به این دلیل است که داروهایی که در بسیاری از مبتلایان به آسم استفاده می شود در جذب ویتامین B6 تداخل می ‌کنند. افزودن مکمل ویتامین B6 به رژیم غذایی بیماران وقوع حمله‌ های آسمی را کاهش می ‌دهد. از منابع ویتامین B6 می ‌توان سیب زمینی ، غلات صبحانه، نان، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ ، انواع لوبیاهای پخته، موز، مغزها و دانه‌ها خصوصا دانه آفتابگردان را نام برد.

 

5- به مقدار کافی از میوه‌ های تازه بخورید تا ویتامین C کافی به دست آورید. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی عمل می ‌کند. بنابراین فعالیت ضد التهابی این ویتامین می ‌تواند علائم بیماری آسم را کاهش دهد.

 

6- از کافئین، شکر، نمک و آب کلرینه شده پرهیز کنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از غذاهای فرآوری شده محتوی نمک و یا شکر می ‌باشند.

افرادی که مبتلا به آسم هستند و در ضمن چاق نیز می باشند، عملکرد ریه ی

آن ها هنگامی که وزن خود را کاهش می ‌دهند، بهبود می یابد

 

 

7- ویتامین B12 اگر به مقدار زیاد دریافت شود می ‌تواند واکنش های مربوط به بیماری آسم را در کسانی که به مواد غذایی حاوی سولفیت ها حساسیت دارند، کاهش دهد. از منابع ویتامین B12 عبارتند از: تمام غذاهای حیوانی مثل گوشت، شیر، فرآورده‌ های لبنی، ماهی، تخم مرغ و همچنین غذاهای غنی شده با این ویتامین مثل غلات صبحانه، عصاره ی مخمر و بعضی از جلبک ها مثل جلبک دریایی.

 

8- اگر شما به مدت طولانی از کورتون ها(قرص های استروئیدی) برای کنترل آسم استفاده می کنید، به منظور پیشگیری از اثرات جانبی این داروها، مصرف نمک و مواد غذایی غنی از نمک(سدیم) را محدود کنید و همچنین مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهید. کورتون ها باعث نگهداری نمک در بدن شده و چربی خون را بالا می ‌برند.

 

9- افرادی که مبتلا به آسم هستند و در ضمن چاق نیز می باشند، عملکرد ریه آن ها هنگامی که وزن خود را کاهش می ‌دهند، بهبود می یابد اگر شما باید وزن خود را کاهش دهید از نکات زیر پیروی کنید:

الف - مقدار شکر موجود در غذای خود را کاهش دهید.

ب - از غذاهای سرخ شده اجتناب کنید.

ج - از وعده های غذایی کم ولی به دفعات استفاده کنید(6 وعده غذایی در هر روز توصیه می ‌شود).

د - با پزشک خود در مورد یک برنامه ورزشی منظم مشورت کنید.

ه ـ  6 تا 8 لیوان آب در هر روز بنوشید.

پ - گوشت، مرغ و ماهی کم چرب استفاده کنید.

ت - از گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس پرهیز کنید.

ث - به جای استفاده از نان سفید از نان های تهیه شده از غلات سبوس ‌دار استفاده کنید.

 

10 - برخی از مواد غذایی شامل ترکیباتی هستند که به آن ها فیتوکمیکال ها، بیوفلاونوئیدها و یا اسیدهای چرب ضروری گفته می شوند. این ترکیبات فعالیت ضد التهابی و آنتی هیستامینی طبیعی دارند و به بهبود علائم آسم کمک می ‌کنند برخی از این مواد عبارتند از:

- انواع سیب ها و پیازهای قرمز رنگ

- انواع توت ها و میوه‌ های رنگی که حاوی ترکیبات بیوفلاونوئید هستند.

- گردو به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری امگا-3

 

11- برخی از افراد نسبت به بعضی از مواد غذایی زیر حساسیت دارند و ممکن است علائم آسم در آن ها به دلیل مصرف این مواد غذایی پدید آید و یا این که تشدید شود از این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیر و فرآورده‌های لبنی، گندم، ذرت به صورت شربت ذرت و نشاسته ذرت، بادام زمینی، سویا، تخم مرغ

این ها مواد غذایی هستند که شما باید مدت کوتاهی مصرف آن ها را محدود کنید تا بفهمید به کدام یک از آن ها حساسیت دارید.

ویتامین B12 اگر به مقدار زیاد دریافت شود می ‌تواند واکنش های مربوط

به بیماری آسم را در کسانی که به مواد غذایی حاوی سولفیت ها

حساسیت دارند، کاهش دهد

 

 

12- بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات تنفسی مزمن مثل آسم هنگامی که معده ی آن ها پر است احساس تنگی نفس می کنند. این به این دلیل است که زمانی که معده پر است دیافراگم نمی تواند به خوبی کار خود را انجام دهد. بنابراین از وعده ‌های غذایی کم حجم ولی متعدد استفاده کنید تا هم دچار تنگی نفس و هم دچار ریفلاکس(برگشت اسید معده)‌ که در بسیاری از مبتلایان شایع است، نشوید.

در ضمن به نکات زیر درهنگام صرف غذا توجه داشته باشید:

* قبل از این که خیلی خسته و یا خیلی گرسنه شوید، غذا بخورید.

*هنگامی که غذا را می ‌جوید و می ‌خورید نفس بکشید، اگر احتیاج دارید که نفسی تازه کنید، خوردن را متوقف کنید و در هنگام صرف غذا آرامش داشته باشید.

* هنگامی که غذا می ‌پزید، دو برابر یا 3 برابر مقدار مورد نیاز خود تهیه کرده و در فریزر نگهداری کنید تا زمانی که احساس ناراحتی می ‌کنید و نمی توانید غذا درست کنید، از آن ها استفاده کنید.

* برای این که احساس پری نداشته باشید سعی کنید، از مواد غذایی که نفخ ایجاد می ‌کنند کمتر استفاده کنید مثل: مارچوبه، انواع لوبیاها، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم دکمه‌ ای، نوشیدنی های گازدار، خیار، خربزه، سیر، پیاز(خام)، نخود، لپه، انواع فلفل ها، ترب ، سوسیس، مواد غذایی محتوی ادویه‌ های تند و انواع شلغم.





تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)


رژیم مناسب برای پیشگیری از پیری پوست و حفظ سلامت آن، تقریبا همان رژیمی است که برای سلامت کل بدن مورد نیاز است. این رژیم، فرآیند پیری سلولی را کند می ‌سازد و پوست نیز به عنوان جزیی از بدن با این رژیم سلامتی بیشتری به دست می ‌آورد.

  

رعایت برخی نکات خاص در مورد پوست اهمیت خاصی دارد. تعادل و تنوع در رژیم غذایی ضروری است. در رژیم متعادل، دریافت کافی کلیه مواد مغذی مورد نیاز است تا فرد دچار سوء تغذیه پروتئین و کمبود ویتامین و املاح نشود. اجرای چنین برنامه ‌ای نقش مهمی در زندگی بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که علاقه زیادی به مصرف غذای بیرون از منزل را دارند، ایفا می ‌کند.

استفاده از هرم غذایی و برنامه راهنمای روزانه غذا یک شیوه آسان و قابل درک برای اطمینان از داشتن یک رژیم متعادل است. برای آشنایی بیشتر با هرم اینجا و اینجا را کلیک کنید.

 

میوه و سبزی

میوه، سبزی و مواد غذایی تازه کلید جوانی است و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. بسیاری از رنگدانه‌های شیمیایی که در میوه‌ها و سبزی‌ها موجودند، خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از تخریب سلولی جلوگیری می‌کنند؛ بدین صورت که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، خصوصا در پوست را که در تماس با محیط اطراف است، فلج کرده و مانع عملکرد تخریبی آن ها می‌شوند. برای اطمینان از وجود آنتی‌اکسیدان‌ کافی در میوه و سبزی آن ها را باید به صورت خام و تازه مصرف نمود، چون حرارت و نگهداری در یخچال و فریزر میزان آنتی‌اکسیدان آن ها را کاهش می‌دهد؛ البته گوجه فرنگی ، ذرت و هویج استثنا هستند.

مایعات

مایعات نیز اهمیت زیادی در پیشگیری از پیری پوست دارند. پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، کمتر چروک می‌شود. پس با مصرف مقدار زیادی آب در طی روز، آب مورد نیاز برای تعریق پوست فراهم می‌شود تا خشک نشود. متخصصان توصیه می‌کنند 6 تا 8 لیوان آب در روز نوشیده شود.

قهوه و نوشابه منابع خوبی برای تامین مایعات نیستند، زیرا حاوی کافئین می‌باشند که یک ماده دیورتیک (ادرار آور) است و موجب دفع آب به صورت ادرار می‌شود.

نکته دیگر اینکه دو تا سه ساعت قبل از خواب نباید آب زیادی نوشید، زیرا ممکن است موجب افزایش ورم صبحگاهی و کشیدگی بیش از اندازه پوست شود.

کنترل کالری دریافتی 

کنترل کالری مصرفی نیز اثر چشمگیری در پیشگیری از پیری پوست دارد. اضافه و کم کردن وزن به سرعت پوست را چروک می‌کند، زیرا با افزایش چربی بدن پوست کش آمده و با لاغر شدن، چربی بدن تحلیل می‌رود و پوست جمع شده، چروک می‌خورد.

مایعات نیز اهمیت زیادی در پیشگیری از پیری پوست دارند. پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، کمتر چروک می‌شود

 

 

البته میزان جمع شدن پوست به سن فرد(هر چه سن بالاتر باشد احتمال چروک شدن بیشتر است)، ژنتیک و دیگر عوامل موثر مثل نوع رژیم غذایی بستگی دارد. پس باید مراقب کالری مصرفی برای پیشگیری از اضافه وزن بود.

کسانی که قصد کاهش وزن دارند، حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرند، چرا که اضافه و کم کردن مرتب وزن نه تنها برای پوست بلکه برای کل بدن مضر است.

روش پخت غذا

پخت غذا نیز تاثیر جدی بر روند پیری پوست دارد. شیوه کلی پخت غذا استفاده از حرارت است و متخصصان معتقدند افزایش حرارت موجب تغییر محتوای مواد غذایی می‌شود. این بدین معناست که در هر نوبت گرم کردن غذا، فرایندهای تخریبی اکسیداسیون به سرعت بالا می‌رود. به عبارت دیگر حرارت، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذا را کاهش و رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. در نتیجه آنتی‌اکسیدان کمتر و رادیکال آزاد بیشتری دریافت می‌شود که عامل اصلی پیری پوست است.

نخوردن غذای پخته هم اشتباه است و نباید مصرف غذاهای پخته شده برای مصون ماندن از اثرات مخرب آن کلا قطع شود؛ اما باید مدت زمان پخت مواد غذایی را کاهش داد و از سرخ کردن زیاد غذاها و پختن آن ها با مقادیر فراوان روغن و چربی پرهیز نمود. بهترین روش پختن غذا با مواد غذایی کاملا تازه در مدت کم و مصرف سریع است.

برخی مواد غذایی که مانع پیری زودرس می‌شوند عبارتند از:

بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها که علاوه بر قندهای طبیعی، حاوی ویتامین ث و بیوفلاوینوئیدها هستند که ضد سرطان می‌باشند. این مواد غذایی در نگهداری و پایداری ساختمان سلولی موثر بوده و مانع شل شدن پوست می ‌شوند.

مرکبات(پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی) انواع توت ، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای ، طالبی ، توت‌فرنگی ، خربزه ، هندوانه ، آلبالو ، گیلاس ،  کیوی ، سیب‌زمینی و سبزی‌های برگ سبز، مثل کلم بروکلی ، حاوی ویتامین ث فراوانی هستند. انگور، کشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ‌فروت و لیموترش نیز از جمله موادی هستند که حاوی بیوفلاونوئید زیادی می‌باشند.

کلروفیل نیز یکی از موادی است که مانع پیری زودرس می‌شود. جعفری ، یونجه، اسفناج ، کلم بروکلی، تره، نعناع ، مرزه ، برگ چغندر و ریحان از مهم‌ترین منابع کلروفیل می‌باشند. لازم به ذکر است کلروفیل خام و پخته خواص یکسانی دارد.

 

سفیده تخم ‌مرغ 

سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است که می‌تواند کلاژن تولید کند. این ماده که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، غنی از روی و املاح اصلی است و به جوان شدن پوست کمک می‌کند. اگر کمبود روی دارید، هیچ نوع مراقبت پوستی، لوسیون و کرمی در دنیا قادر نخواهد بود وضعیت پوست‌تان را بهبود ببخشد.

 

انــــار

 

انار و آب انار پوست را نرم و لطیف می‌کند. یک لیوان آب انار خالص و طبیعی برای پوست‌تان فوق‌العاده است. اگر بتوانید انار را با دانه‌هایش بخورید، بهتر است. این میوه سرشار از ویتامین C و آب آن حاوی اسید الاجیک و پونی کالاجین می‌باشد. اسید الاجیک ترکیبی است که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و پونی کالاجین یک ترکیب فوق‌العاده برای افزایش توانایی بدن جهت حفاظت و نگهداری کلاژن است. پونی کالاجین پوست شما را جوان ‌تر و نرم ‌تر می ‌کند.

 

هندوانه 

 تا جایی که می‌توانید از این میوه سالم و شیرین بخورید. هندوانه سرشار از ویتامین C است. در ضمن پتاسیم و لیکوپن بالایی هم دارد. این میوه که غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست، میزان آب و مواد مغذی موجود در سلول‌‌ها را تنظیم و متعادل می‌‌کند. جذب آب یکی از رازهای اصلی درخشندگی، سلامت، جوانی و زیبایی پوست است.

همواره این جمله به یادتان باشد که " پوست زیبا از درون شما نشات می‌گیرد"

 

روغن زیتون 

سعی کنید هر روز یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید. روغن زیتون جزء چربی‌های خوب است که امگا 3 موجود در آن به سلامت قلب کمک می‌کند و همین مساله موجب بهبود گردش خون در رگ‌ها و سرخ شدن پوست و نرمی آن می شود.  

زغـــال اخته 

بهترین راه برای از بین بردن چین و چروک‌های روی پوست خوردن زغال اخته است. این میوه یک ماده غذایی فوق‌العاده و سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست. اگر بتوانید خود را عادت دهید که هر روز به اندازه نصف فنجان زغال اخته بخورید، از مزایای فوق‌العاده آن بهره‌مند خواهید شد. زغال اخته از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ بنابراین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نیز تجربه استرس و نگرانی‌های حاد، کمترین آسیب‌ها را متحمل خواهید شد. 

چای سبز

نوشیدن چای سبز، علاوه بر این که لکه‌های ریز قهوه‌ای رنگ روی پوست را از بین می‌برد به دلیل داشتن "کاتچین" با پیری و آسیب‌ های ناشی از اشعه‌های زیانبار نور خورشید مقابله می ‌کند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌ ها است.

همواره این جمله به یادتان باشد که " پوست زیبا از درون شما نشات می‌گیرد."

 

 


 




تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

 

 

 

 

 

 

تغذیه در آموزه‌های دینی؛ میوه‌های بهشتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در روایتی امام صادق (ع) می ‌‌فرمایند: "پنج میوه، از میوه‌ های بهشتی هستند: انار‌، سیب‌، به، انگور و خرما."

 

 

 

 

 

 

میوه‌ها در تغذیه ی انسان اهمیت فوق ‌العاده ‌ای دارند و نقش آن ها در طراوت‌، شادابی و نشاط انسان از نظر علمی و تجربی برای عموم مردم اثبات شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

در برخی از آیات قرآن کریم اشاراتی به بعضی از میوه ‌ها شده است که این میوه ‌ها از نظر خاصیت غذایی با بعضی دیگر از میوه‌ ها قابل مقایسه نیستند. چنا‌نچه در آیات 52 و 68 سوره " الرحمن " آمده است:

"در آن بهشت از هر میوه ‌ای یک جفت(دو نوع) وجود دارد." 

"در آن دو بهشت نیز هر نوع میوه و خرما و انار بسیار است."

علاوه بر این دو میوه، زیتون و انجیر نیز در قرآن کریم نام برده شده ‌اند.

 

در روایتی امام صادق (ع) می ‌‌فرمایند: "پنج میوه، از میوه‌ های بهشتی هستند: انار‌، سیب‌، به، انگور و خرما."

امام صادق(ع) ضمن روایتی در مورد پدرش امام محمد باقر(ع) می‌‌فرمایند:

"پوست کندن میوه را مکروه می ‌‌دانست"

از جمله دستورات اسلام که پس از گذشت قرن‌ ها دانشمندان به فلسفه و حکمت آن پی برده ‌اند، پوست نکندن میوه‌ ها است. پوست میوه‌ ها که در مجاورت نور خورشید و هوا قرار گرفته بیش از گوشت آن دارای ویتامین‌ ها‌، مخصوصا ویتامین‌ آ ‌می ‌‌باشد.

همچنین پوست میوه ‌ها دارای دیاستاز است که سبب جذب گوشت میوه‌ ها می شود.

امام صادق(ع) ضمن روایتی در مورد پدرش امام محمد باقر(ع) می‌‌فرمایند: "پوست کندن میوه را مکروه می ‌‌دانست"

 

 

 

 

 

 

این مقاله به اختصار به بیان برخی از خواص شفا‌بخش و اثرات درمانی این میوه‌ ها از منظر روایات اسلامی و متخصصان تغذیه می‌‌ پردازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

انــار

 

 

 

 

 

 

انار میوه ‌ای سرشار از ویتامین‌‌ های آ، ب، ث، مواد قندی، پتاسیم، منیزیم، اسید‌های آلی و... است.

طبیعتی سرد و خنک دارد و از ابتلا به بیماری قند جلوگیری می‌‌ کند. همچنین، خونساز بوده و خون را تصفیه می ‌‌کند.

 

 

 

 

 

پیامبر اکرم(ص) می ‌‌فرمایند:

"هرکس یک دانه انار بخورد، خداوند قلب او را نورانی می ‌‌کند(کدورت، کسالت و افسردگی را از او دور می‌‌سازد) و تا چهل روز وسوسه‌ ها و اندوه‌ ها از او دور می ‌‌شوند."

 

حضرت علی (ع) می‌‌ فرمایند:

"به کودکان ‌تان انار بدهید، زیرا(قدرت‌) تکلم آن ها را سرعت می ‌بخشد."

 

امام صادق (ع) نیز در روایاتی می ‌فرمایند:

" از انار استفاده ی کامل ببرید، زیرا اگر شخص گرسنه آن را بخورد،‌ او را کفایت می ‌کند و اگر شخص سیر بخورد اشتهاآور است."

"هر کس در حال گرسنگی(ناشتا) انار بخورد تا چهل روز قلب او روشن می شود."

" انار ملس(ترش و شیرین‌) برای معده بهتر است."

 

 

 

 

 

 

اثرات گزارش ‌شده

تقویت کننده ی قلب و کلیه، ‌اشتها‌‌آور، کاهش‌ دهنده اوره و کلسترول، ‌دفع ‌کننده سموم، ‌موثر در تعادل مایعات بدن(به‌ خصوص خون)، موثر در درمان کم ‌خونی و ضعف اعصاب، ‌نیروبخش و برطرف ‌کننده بوی بد دهان است.

 آب انار نیز به علت داشتن آنتی ‌اکسیدان ‌ها خاصیت ضدسرطانی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

سیب

 

 

 

 

 

 

سیب به عنوان یک غذای با‌ارزش، از دیرباز شناخته شده و در پزشکی سنتی از جمله در درمان ‌های سرطان، ‌دیابت، ‌اسهال خونی،‌ تب، ‌بیماری ‌های قلبی، بیماری ‌های خونی ناشی از کمبود ویتامین ث، کاربردهای گوناگون داشته است.

برای کنترل اسهال و یا رفع یبوست مصرف می شود که هر دوی این خواص مربوط به "پکتین" میوه است. پکتین مقدار زیادی آب را از معده و روده جذب کرده و مدفوع را به حا‌لت نیمه ‌سفت تبدیل می ‌کند.

عصاره ی سیب به علت ماده "فلورتین" موجود در آن، دارای خاصیت ضدمیکروب وبا می ‌باشد که بر انواع میکروارگانیسم‌ های گرام مثبت و منفی موثر است.

 

حضرت علی(ع) در روایاتی خواص سیب را این گونه بیان می فرمایند:

" خوردن سیب سبب پاکیزگی و رطوبت معده می ‌شود."

" سیب را مصرف کن،‌ زیرا حرارت بدن را کاهش می ‌دهد، مزاج را خنک و تب را برطرف می ‌کند."

 

همچنین امام صادق (ع) در روایاتی می ‌فرمایند:

" اگر مردم فواید سیب را بدانند، بیماران خود را جز با آن معالجه نمی کنند."

" برای دفع سموم،‌ دارویی سودمند‌تر از سیب پخته‌ شده سراغ ندارم."

" به تب ‌داران سیب بدهید، زیرا چیزی بهتر از آن نیست."

 

 

 

 

 

 

اثرات گزارش ‌شده

 

 

 

 

کاهش اسید اوریک، ‌رفع گرفتگی صدا و سرماخوردگی، ‌رفع سرفه و بیماری ‌های سینه،‌ کاهش کلسترول، ‌ضدعفونی‌کننده ی روده و جلوگیری از سفت و سخت شدن رگ‌ ها(تصلب شرایین‌)

 

 

 

 

 

 

 

 

بـــه

 

 

 

 

 

 

"به" نیز به علت داشتن پکتین در رفع اسهال موثر بوده و تقویت‌کننده معده و التیام‌دهنده ورم روده‌هاست.

درون "به" دانه‌های لعاب داری وجود دارد که در هر خانه 12 دانه جای گرفته است.

دانه‌ها به دلیل داشتن "موسیلاژ" دارای خاصیت خوب رفع التهابات مخاط‌ ها،‌ رفع سرفه و رفع گرفتگی صدا هستند.

 

پیامبر اکرم (ص) می‌فر‌مایند:

" به را بخورید و به عنوان هدیه بین خودتان بفرستید، ‌زیرا چشم را جلا می ‌دهد و دوستی و مودت را در قلب به‌ وجود می آورد. به زنان حامله نیز بدهید،‌ زیرا باعث نیکویی و خوبی اولاد می ‌شود."

 

حضرت علی (ع) در روایاتی می‌فرمایند:

" خوردن به موجب تقویت قلب، شستشوی معده، پاکیزه شدن دل و از بین رفتن ترس و وحشت می ‌شود."

" خوردن به نیروی انسان را زیاد می ‌کند و ضعف و سستی بدن را بر طرف می ‌سازد."

 

همچنین امام صادق (ع) می‌فرمایند:

" به، ‌معده را نیکو و قلب را محکم و قوی می‌سازد و پیامبران الهی، ‌به می خوردند."

" کسی که به بخورد خداوند متعال تا چهل روز حکمت را بر زبان او جاری می ‌سازد."

 

 

 

 

 

 

مهم‌ترین اثرات گزارش‌ شده "به" در طب سنتی:

قابض،‌ مقوی قلب،‌ ضد‌نفخ،‌ ادرارآور،‌ قاعده‌آور،‌ بند‌آورنده خونریزی، موثر در درمان بیماری ‌های سینه و مقوی بدن.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انـــگور

 

 

یکی از خواص مهم انگور اثر مسهلی آن است. همچنین دارای خاصیت محافظت از کلیه و دستگاه روده ای معده ای است. آب انگور قرمز از شکنندگی عروق و ایجاد واریس جلوگیری می‌کند.

از ویژگی‌های انگور وجود عنصر کروم به میزان قابل توجه در آن است که با انسولین باعث سوختن قند در بدن شده و به عنوان کاهش دهنده قند خون در افراد دیابتی موثر است. درصد اصلی از قندهای موجود در انگور مربوط به فروکتوز بوده که به نام قند میوه مشهور است. این نوع قند به اندازه گلوکز برای افراد دیابتی مضر نیست و لذا یکی از میوه‌هایی است که گاهی می ‌تواند به میزان توصیه‌ شده توسط رژیم‌شناس مورد استفاده این گونه افراد قرار بگیرد.

 

پیامبر گرامی ‌اسلام (ص) می‌فرمایند:

"بهترین غذا‌های شما نان و کامل ‌ترین میوه‌های شما انگور است."

 

حضرت علی (ع) در روایتی می‌فرمایند:

"انگور غذایی است متنوع. هم خورش نان است، هم میوه، هم خوراک و هم حلوا."

 

حضرت امام صادق (ع) نیز می‌فرمایند:

"وقتی انگور می‌خورید، ‌دانه دانه بخورید، زیرا گواراتر است."

"حضرت نوح از غم به خداوند شکایت برد،‌ خداوند به او وحی کرد، ‌انگور بخور که غم را می‌برد."

 

 

 

 

 

 

 

 

خرما

 

 

 

 

 

 

خرما میوه‌ای با ارزش غذایی بالاست. مصرف خرما به علت داشتن منیزیم(24 میلی‌گرم در100 گرم‌) برای جبران کاهش سلول‌های مغزی در سالمندان مفید است.

 

خرما حاوی مواد قندی قابل جذب بدن است که به خوبی جذب می‌شود و انرژی لازم را برای سوخت و فعالیت بدن تامین می‌کند. همچنین، به مقدار کا




تاریخ: سه شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

19 اردیبهشت 90 - 15:06


جامعه ی ما آكنده از بار اطلاعاتی سنگین است و ابزاری چون تلویزیون، رادیو، اینترنت، تبلیغات، پست الكترونیك و تلفن همراه همگی بر این سنگینی می‌افزایند. از سوی دیگر شكل زندگی در عصر حاضر بویژه در جوامع شهری ناگزیر توام با سر و صداها، ترافیك، ‌شلوغی‌ها و انبوهی از كارهای الزام‌آور روزمره است كه قطعا تمام این فاكتورها افزایش استرس و سلب آرامش انسانها را موجب می شود.

محققان و روانشناسان در سالهای اخیر تلاش كرده‌اند به شیوه‌های مختلف كه متداول‌ ترین آنها انتشار اخبار، مقالات و توصیه‌های بهداشتی است به مردم در حفظ آرامش در میان این همهمه و آشفتگی یاری برسانند. به اعتقاد آنها دسترسی و مطالعه این منابع هرازگاهی می‌تواند ما را به یاد نیاز اصلی مان به آرامش بیاندازد و حتی دقایقی از این زندگی پرمشغله جدا سازد. در این رابطه "استیو موریل" كارشناس و نویسنده مقاله ای در روزنامه "دیلی مدیتیشن و دیلی لایف" روش‌هایی را برای كسب آرامش در زندگی عنوان كرده كه به شرح زیر آنها را ذكر می كنیم :

• حداقل روزی 15 دقیقه را در سكوت بگذرانید و به نیازهای واقعی خود و چیزهایی كه دارید فكر كنید. سكوت عصاره آرامش است. البته با اجبار نمی‌توان سكوت كرد. بلكه باید زمانی كه فرا رسید آن را بپذیرید. روزی یك ساعت در اتاقی تنها بمانید و حتی اگر لازم شد در را روی خود ببندید.

• هیچگاه جلوی گریه خود را نگیرید و گهگاهی گریه كنید این كار باعث تخلیه تنش‌هایتان شده و به شما آرامش می‌دهد.

• وقتی احساس می‌كنید كه سرتان پر از فكرهای جورواجور منفی است با قدم زدن آنها را پاك كنید.

• افراد آرام به خود می‌گویند كه برای تغییر گذشته كاری نمی‌توان كرد، آنگاه از تفكر به آینده و ادامه زندگی لذت می‌برند.

• آرامش را از كودكان بیاموزید. آنها در همان لحظه‌ای هستند كه زندگی می‌كنند و لذت می‌برند.

• اگر نمی‌توانید دیگران را ببخشید بدانید كه افكار خشمگین همواره شما را با این افراد مرتبط خواهد كرد. اما شاد كردن دیگران باعث آرامش می‌شود.

• هر چه اكسیژن بیشتری به شما برسد آرام‌تر خواهید شد. بنابراین خوب است كه در محل كار یا خانه خود گیاهانی را نگهداری كنید.

• سعی كنید از چیزی كه هستید راضی باشید در این صورت احساس آرامش بیشتری می‌كنید.

• با حركات آرام و صحبت كردن شمرده احساس آرامش را به جمع منتقل كنید.

• با شوخ طبعی به آرامش خود كمك كنید.

• مهم نیست كه با شما مودبانه برخورد شود یا نه بلكه برخورد محترمانه شما باعث ایجاد آرامش و احساس خوبی در شما خواهد شد.

• سرعت حركت شما با احساستان رابطه مستقیمی دارد. آرام راه بروید و حركات بدن خود را آرام كنید. طولی نمی‌كشد كه آرام خواهید شد.

• گاهی می‌توانید برای رسیدن به آرامش دراز بكشید، عضلات خود را شل كنید و به هیچ چیز فكر نكنید.

• لحظه های زیبای زندگیتان را بنویسید و از آنها عكس و فیلم بگیرید. سپس بیشتر وقت آنها را به یاد آورید و درباره ‌شان فكر كنید و لذت ببرید.

• آهسته غذا خوردن و جویدن باعث تجدید توان فكری و احساس آرامش خواهد شد.

• هرچند وقت یكبار ساعت خود را باز كنید تا خود را از فشار زمان نجات دهید. همچنین درآوردن كفش‌ها به كاهش فشار عصبی كمك می‌كند.

• برای تاثیر بیشتر و رسیدن به آرامش در خود متمركز شوید و آرام نفس بكشید.

• تمرین كنید كه آرامتر از حد معمول صحبت كنید. اینكار به خودی خود ضربان قلب و تنفس را آرام می‌كند.

• احساسات و مشكلات خود را به دیگران بگویید و آرامش بیشتری احساس كنید.

• یكی از مهم ترین مهارت‌ها در آرام بودن، فكر نكردن به مسایل كوچك است. دومین مهارت، كوچك شمردن تمام مسایل است.

• شاد كردن دیگران، ‌موجب آرامش می‌شود. نمی‌دانید چه لذتی دارد پول رستوران امشب را با توافق سایرین به یك كارتن خواب هدیه بدهید. قدردانی كنید. دیگران را برای لطف كردن به خود تحت فشار قرار ندهید، لطف كه وظیفه نیست.

• اگر می‌دانستید كه: "سیگار كشیدن + ورزش نكردن‌ = استرس، اضطراب و حذف آرامش"، هرگز سیگار نمی‌كشیدید و ورزش كردن را به تعویق نمی‌انداختید.

• راحتی یكی از عناصر مهم آرامش است. دمای مناسب، صندلی، لباس و كفش راحت این امكان را برای شما فراهم می‌كند. پوشیدن لباس های گشاد و راحت باعث ایجاد راحتی و احساس آرامش می‌شود.

• اگر به عقاید مذهبی و معنوی پایبند باشید، به یكی از با افتخارترین روش‌های رسیدن به آرامش خاطر رسیده‌اید. اگر از خدا دور افتاده‌اید، اكنون وقت آشتی است. داشتن یك تكیه گاه معنوی در حد تعادل موجب آرامش می‌شود




تاریخ: دو شنبه 19 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

 

 


آنچه عسل به شما می دهد!!

 

به جز شهرت آن به عنوان شيرين كننده طبيعی مقوی،تحقيقی نشان داده است كه تركيب منحصر به فرد عسل به عنوان عامل ضد باكتری و آنتی اكسيدانت شناخته شده است.

عسل شیرین كننده غلیظ و چسبناكی است كه زنبورها آن رابه طور طبیعی برای تغذیه خود می سازند. فرایند ساخت عسل زمانی آغاز می شود كه زنبورها روی گلها می نشینند و شهد آنها را در دهان خود جمع می كنند.این شهد سپس با آنزیمهای ویژه ای در بزاق دهان زنبورها مخلوط می شود،یك فرایند كیمیایی كه آن را به عسل تبدیل می كند.زنبورها عسل را به كندو می برند و آن را در سلولهای دیواره كندو ذخیره می كنند .

عسل به رنگهای سفید،كهربایی،قرمز،قهوه ای و حتی سیاه است.طعم و مزه آن بسته به نوع شهد گل متفاوت است.اكثر عسلهای موجود ازشهد گلهای شبدر،یونجه،خلنگ،گل ابریشم ساخته شده اند.عسل را می توان ازشهد گل آویشن و اسطوخودوس نیز به دست آورد.

 

تاریخچه

در دوران باستان عسل به عنوان غذا و دارو استفاده می شد.تاریخچه پرورش زنبوربه 700 سال قبل از میلاد می رسد.قرنها عسل به خاطر خواص شیرین فوق العاده و كیمیایی بودن،مقدس بوده.همچنین در جشنهای مذهبی به عنوان پیشكش به خدایان هدیه داده می شد.از عسل همچنین به منظور دارو و روغن پوست و مواستفاده می شد.سالها به علت قیمت گران آن از عسل فقط در آشپزی استفاده می كردند.

شهرت عسل تا قبل از كشف شكر تولید شده از نیشكرو چغندرقند ادامه داشت.پس از آن شكر مورد استقبال فراوانی قرار گرفت چون شیرین كننده ارزانی بود،به این ترتیب عسل جای خود را به شكر داد.از آن زمان به بعد از عسل به علت خواص دارویی و در قنادی ها استفاده می شود.

 

 

عسل

این مایع غنی و فوق العاده،محصولی اعجاز آمیزاز زنبورعسل است كه قندی طبیعی وخوشمزه محسوب می شود. گرچه در تمام طول سال در دسترس می باشند ولی در پاییز و تابستان تازه تراند.

فرایند ساخت عسل زمانی آغاز می شود كه زنبورها روی گلها می نشینند و شهد آنها را در دهان خود جمع می كنند.این شهد سپس با آنزیمهای ویژه ای در بزاق دهان زنبورها مخلوط شده و طی یك فرایند كیمیایی به عسل تبدیل می شوند.زنبورها عسل را به كندو می برند و آن را در سلولهای دیواره كندو ذخیره می كنند.

 

فواید عسل

به جز شهرت آن به عنوان شیرین كننده طبیعی مقوی،تحقیقی نشان داده است كه تركیب منحصر به فرد عسل به عنوان عامل ضد باكتری و آنتی اكسیدانت شناخته شده است.

عسل خام یك ماده ضد باكتری،ضد ویروس و ضد قارچ است.

مزایای بهداشتی عسل مانند دیگر موادغذایی به كیفیت آن بستگی دارد.اما در این مورد،وضعیت فرق می كند چون گرده ای كه روی پای زنبورها جمع می شود با جابجایی زنبور از گیاهی روی گیاه دیگر منتقل می شود.در ضمن،فرآیند ساخت عسل بسیاری از فیتونیوترنهای موجود در عسل خام كه در كندو ساخته می شود را از بین می برد.عسل خام مثلا حاوی مقدار كمی رزین یافت شده در پروپولیس است.پروپولیس یا چسب زنبوری،تركیبی پیچیده از رزین ها و دیگر مواد است كه زنبورهای عسل برای سفت كردن كندو استفاده می كنند و آن را از باكتری و دیگر میكروبها مصون نگه می دارد.رزین ها تنها بخش كوچكی از مواد مغذی گیاهی موجود در پروپولیس و عسل هستند..دیگر مواد مغذی گیاهی یافت شده در عسل و پروپولیس دارای خواص ضد سرطانی و ضد تومور هستند. این مواد شامل caffeic acid  methyl caffeate,phenylethyl caffeate,phenylethyl dimethylcaffeate هستند.تحقیقات نشان داده است كه این مواد با كاهش فعالیت دو آنزیم به نام phosphatidylinositol-specific phospholipaseCوlipoxygenase از سرطان قولون در حیوانات جلوگیری می كنند.

 

با خوردن عسل فعالیتهای ورزشی را ارتقا داده و زخمها را التیام دهید.

عسل عمدتا به عنوان منبع انرژی مورد استفاده می گرفت،اما تحقیقات اخیر مصرف عسل به عنوان ergogenic aid (غذایی كه كمك به بهبود فعالیتهای ورزشی می كند)و التیام دهنده زخم را امتحان كرده اند.دردوران المپیك های باستانی،ورزشكاران غذاهای خاصی مثل عسل و انجیر خشك می خورند تا نیروی ورزشی خود را بالا ببرند.اخیرا گروهی ازپژوهشگران تحقیق كرده اند كه ورزشكاران از عسل به عنوان ergogenic aid استفاده می كنند.نگهداری غلظت قند خون بعد از تمرین با خوردن كربوهیدراتها قبل، طول و بعد از تمرین برای ذخیره گلیكوژن در ماهیچه ها اهمیت زیادی دارد.(گلیكوژن تركیبی است كه از قند ذخیره شده در آن برای سوختن در ماهیچه استفاده می شود)بنایراین ماهیچه انرژی لازم را داراست و ورزشكاربرای فعالیت مجدد آماده است.لازمه ذخیره گلیكوژن در ماهیچه وجود كربوهیدرات است كه عسل منبع آن است.یكی از خواص دارویی عسل،التیام و بهبود زخم است.در گذشته از آن برای درمان زخم،سوختگی و جراحت استفاده می شد.عسل از دو قند به نام گلوكز و فروكتوز تشكیل شده است كه آب را به خود جذب می كنند. عسل از داخل زخم، آب را جذب كرده و از بیرون آن را خشك میكند بنابراین مانع از رشد باكتری و قارچ می شود.(این دو میكروب در محیط مرطوب زنده می مانند).عسل خام حاوی آنزیمی به نام گلوكز اكسیداز است كه هنگام تركیب با آب، پروكسید هیدروژن،ضد عفونی كننده ملایم ،تولید می كند.

به علاوه آنزیمهای ویژه ای در عسل یافت شده است كه به التیام زخم كمك می كنند،همچنین عسل حاوی آنتی اكسیدانتها و فلاونوئیدهاست كه به عنوان عامل ضد باكتری عمل می كنند.یكی از این آنتی اكسیدانتها پینوسمبرین است كه مختص عسل می باشد و مطالعاتی روی خواص ضد باكتری آن انجام شده است.عسل پاستوریزه نشده فعالیت ضد باكتری علیه استافیلوكوك اریس دارد،یك نوع باكتری كه در محیط وجود داشته و باعث عفونت می شود، خصوصا در زخمهای باز.عسل همچنین مانع رشد Escherichia coli وcandida albicans می شود.عسلهای تیره، عسل گرفته شده از شهد گلهای گندم سیاه وتوپلو، حاوی مقادیر زیادی از آنتی اكسیدانتهاست و عسل خام و پرورده نشده حاوی مواد تقویت كننده است.

 

عسل برای افراد سالم و افرادی كه كلسترول بالا یا دیابت نوع 2 دارند مفید است.

عسل سالمترین شیرین كننده برای افرادی است كه دیابت نوع 2 یا كلسترول بالا دارند.عسل مصنوعی در بیماران با كلسترول بالا،میزان LDL كلسترول را افزایش می دهد اما عسل طبیعی، كلسترول كلی را 18% و LDL كلسترول 11% و پروتئین واكنش پذیرC را 75 % كاهش می دهد.

در بیماران دیابت نوع 2،عسل طبیعی باعث كاهش چشمگیر قند خون،دكستروز یا ساكروز (قند تصفیه شده)می شود.عسل همچنین حاوی ویتامین B2 و ویتامین B6 ،آهن و منگنز است.بنابراین با خوردن یك قاشق عسل در روز نیاز دارویی شما را كاهش می دهد.

 

 

چگونه انتخاب وذخیره كنیم.

عسل را به صورت فله یا در ظرفهای مخصوصی می فروشند كه معمولا پاستوریزه است.البته عسل خام را می توانید در مزارع نیز تهیه كنید،عسل خام پاستوریزه،تصفیه شده نیست.عسلی را خریداری كنید كه 100 درصد خالص باشد.عسلهای ویژه از شهد گلهایی مثل آویشن و اسطوخودوس ساخته می شوند.به یاد داشته باشید كه عسل تیره تر،طعم بیشتری دارد.

عسل را باید در ظرفی سر بسته نگهداشت تا رطوبت هوا را به خود جذب نكند.عسل را در جای خنك نگهدارید،به این دلیل كه مقدار زیاد قند و PH اسیدی در عسل مانع از رشد میكروارگانیسم ها می شوند.عسلی كه درجای سرد نگهداری می شود تمایل به ضخیم شدن دارد ولی عسلی كه درجای گرمتر نگهداری می شود تیره تر شده و مزه آن تغییر می كند.

 




تاریخ: پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 

 

خواص پزشکی گوجه سبز

خواص پزشکی گوجه سبز

 

پژوهشگران معتقدند گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد.

 

گوجه سبز به میوه درختان مختلفی که متعلق به نژاد PRUNS از خانواده ی ROSE هستند، اطلاق می شود. بر پایه ی نوشته های قدیمی، نژاد این گیاه قدمت 2000 ساله دارد و چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند. این میوه به سرعت می رسد و مدت نگهداری آن در یخچال 4 روز است.

گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد. همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه هستند.

مطالعات نشان می دهد که این میوه می تواند در درمان تومورها نیز موثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکوربیک ( ویتامین C)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می شود.

این میوه چون حاوی برخی ویتامین ها و نیز پیش ساز ویتامینA است، برای کمک به درمان شب کوری و نیز رشد بدن (در صورت مصرف تمام مواد غذایی دیگری که مورد نیاز کودکان هستند) مفید است. گوجه سبز مملو از ویتامین هایB وC  بوده و به همین جهت برای آرامش اعصاب نیز مفید شناخته شده البته مصرف زیاد آن حالتی از حساسیت موقت را در دهان و دندان های مصرف کننده ایجاد می کند. به علاوه هر صد گرم گوجه سبز 30 کیلوکالری انرژی دارد.

 همچنین گوجه سبز نرم یا همان آلو نیز برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی از جمله یبوست نیز به کار می رود.

پژوهشگران معتقدند که مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان مفید است و پختن برگ های درختش در سرکه می تواند در درمان کرم های حلقوی موثر باشد. از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که به خوبی شناخته شده است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشار خون و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معدی روده ای است.

مراقب باشید
این میوه اگر نشسته و آلوده باشد، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت های غذایی را مطرح می سازد.

 بیماری حصبه نوعی عفونت باکتریایی دستگاه گوارش ناشی از مصرف آب و مواد غذایی آلوده است که می تواند افراد بی‌احتیاط را در کلیه ی سنین مبتلا کند، اما شدت این بیماری در کودکان و افراد بالای 60 سال بیشتر است و عوارضی از قبیل کاهش شدید آب و املاح بدن، سوراخ شدن روده ها، خونریزی دستگاه گوارش، عفونت استخوان و زردی را ایجاد می کند.

 
عموماً کودکان با دیدن این گونه میوه ها بر روی چرخ دستی ها که ظاهری تمیز و خیس دارند، به گمان اینکه این خوراکی ها توسط فروشنده تمیز شده اند آنها را خریده و بلافاصله با پاشیدن مقداری نمک آن را را میل می کنند. در حالی که این خوراکی ها اصولاً شسته و ضد عفونی نشده اند و آبی که بر روی آنها پاشیده می شود صرفاً برای تازه و خوش منظره نگه داشتن آن هاست.
 
عده ای نیز به گوجه سبز علاقه وافری دارند و نه تنها تمایل دارند که آن را به صورت خام و همانند سایر میوه ها مصرف کنند و در سبد میوه خود قرار دهند بلکه با گوجه سبز غذاهای متعددی نیز پخت می کنند. از جمله غذاهایی که می توان در آن از گوجه سبز استفاده کرد انواع آش ها و خورش هایی مثل خورش گوجه است. همچنین از این میوه می توان به عنوان طعم دهنده و ترش مزه کردن غذاها و جایگزین نمک استفاده کرد. قرار دادن چند عدد گوجه سبز در خورشت هایی مثل بادمجان و مرغ طعم دلنشین تری به این غذاها می دهد.

حتی می توان گوجه سبزهایی که مدتی مانده و نرم و یا شل شده را به عنوان آلو در خورشت آلو استفاده کرد

 




تاریخ: پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 


12 کلید کاهش وزن

وقتی صحبت از كنترل مقدار غذای دریافتی می‌شود همه بلافاصله گروهی از غذاهایی را كه در رأس آنها نان و برنج قرار دارند، محدود می‌كنند در حالی كه باید اندازه‌های صحیح را با به كار بردن ترفندهایی به دست آورد كه عبارتند از:

 

اینكه در روز چه بخوریم و چقدر بخوریم مشكل بزرگی است كه تقریبا همه با آن روبه‌رو هستیم. بارها شنیده‌ایم كه نباید وعده‌ای از برنامه غذایی حذف شود آن هم به این بهانه كه قصد لاغر شدن داریم و به اندازه خوردن غذا، كلید اصلی سلامت است و بهترین چاره برای رهایی از اضافه وزن به حساب می‌آید....

همیشه به دنبال كوچك‌ترین اندازه‌ها بگردید.

فقط به نیازهای بدن پاسخ دهید یعنی هر آنچه را كه بدن خواستار آن است میل كنید

نه كمتر و نه بیشتر.

قبل از هر چیز غذاهای كمتری را برای هر وعده‌تان آماده كنید.

سعی كنید برای غذا خوردن بیرون نروید زیرا همیشه در رستوران غذا خوردن، آن هم همراه دوستان، برابر است با پرخوری

خوردن نصف مقدار غذای همیشگی را به مدت

20 دقیقه طول دهید. به این ترتیب نه تنها سیر شده‌اید بلكه انرژی كمتری را نیز وارد بدنتان كرده‌اید

هنگام غذا خوردن سرعت خود را به شدت پایین بیاورید

از بشقاب و لیوان‌های كوچك?تر استفاده كنید.

همواره با وعده‌ای كوچك، غذاخوردنتان را آغاز كنید.

قبل از سفارش غذا حتما به آنچه

می‌خواهید بخورید، خوب فكر كنید.

وعده‌های اصلی و میان وعده‌هایتان را به طور منظم و سرساعت مشخص میل كنید، به این ترتیب دیگر به شدت گرسنه نخواهید شد.

همواره غذایتان را با دیگران سهیم شوید و از همان ابتدا غذایتان را تقسیم كنید.

اگر بیرون از منزل غذا می‌خورید نصف آن را در رستوران میل كنید و مابقی را به خانه بیاورید.

 




تاریخ: پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)


 

انحنا داشتن (تحدب) ستون فقرات در قسمت پشت تا حدی طبیعی است. اما وقتی این انحنا از حد مشخصی بیشتر شود، به آن کیفوز (Kyphosis) یا قوز می گویند.

  

کیفوز یک اختلال ستون فقرات است که در کودکان یا بزرگسالان رخ می دهد. این اختلال باعث پشت بر آمده یا کوهان دار می شود.

انحناهای طبیعی ستون فقرات، سر را روی مرکز لگن حفظ می کنند و باعث جذب متناسب نیروهای وزنی و ضربه ها می شوند. در ناحیه سینه ای افزایش بیش از حد قوز پشت و در ناحیه کمری افزایش گودی کمر می تواند باعث وضیعت بد بدن و عدم تعادل سر روی لگن گردد.

قوز ستون مهره ها به علت تغییر شکلی که در تناسب اندام ایجاد می کند، برای افراد بسیار ناخوشایند است. پزشک ارتوپد برای تشخیص این بیماری از رادیوگرافی ساده استفاده می کند. اگر قوس ستون فقرات سینه ای از 50 درجه بیشتر باشد، غیر طبیعی محسوب می شود.

کیفوز ستون مهره ها از بیماری های مهم استخوان و مفاصل بوده و وظیفه تشخیص و درمان های جراحی و غیر جراحی بیمار، بر عهده پزشک متخصص ارتوپد است.

پزشک از درمان های غیر جراحی و جراحی برای درمان قوز استفاده می کند

انواع قوز یا کیفوز

کیفوز وضعیتی (Postural kyphosis) :

شایع ترین نوع کیفوز ستون مهره است و در واقع افزایش قوسی است که به طور طبیعی در ستون مهره سینه ای وجود دارد. این عارضه بیشتر در نوجوانان دیده می شود و در دختران بیشتر است. این بیماری به ندرت دردناک است. کیفوز وضعیتی به ندرت موجب بروز مشکلی در زمان بزرگسالی می شود.

 

کیفوز شوئرمن (Scheuermann� Kyphosis) :

شوئرمن نام رادیولوژیست دانمارکی است که اولین بار این عارضه را شرح داد. این بیماری نیز در نوجوانان بروز کرده و معمولا شدت قوس ستون مهره در این بیماری بیش از  کیفوز نوع قبل است. گاهی دردناک می شود که ممکن است درد در هنگام ایستادن و نشستن طولانی مدت یا با فعالیت ورزشی بیشتر شود. در رادیوگرافی ساده مهره های این بیماران تغییر شکل داده و به جای استوانه ای بودن به صورت گوه دیده می شوند.

 

کیفوز مادرزادی (Congenital Kyphosis) :

در این نوع کیفوز، ستون مهره جنین در زمانی که در شکم مادر است خوب تشکیل نشده است. ممکن است دو یا چند مهره از یک طرف به هم چسبیده باشند، یا یک مهره بصورت ناقص تشکیل شده باشد که بعد از تولد با رشد بچه، قوس ستون مهره به تدریج بیشتر می شود.

 
 

درمان کیفوز یا قوز پشتی ستون فقرات

پزشک ارتوپد از درمان های غیر جراحی و جراحی برای درمان کیفوز ستون فقرات استفاده می کند.

بیمار باید نرمش های طبی خاصی را انجام دهد.

اگر فرد همچنان در حال رشد باشد، ممکن است پزشک معالج از بریس های خاصی (قوزبند) استفاده کند.

استفاده از این بریس ها معمولا تا زمان اتمام رشد در پایان بلوغ ادامه می یابد.

اگر زاویه قوس ستون مهره بیش از 75 درجه باشد، معمولا از درمان جراحی استفاده می شود.

درمان کیفوزهای مادرزادی نیز توسط عمل جراحی صورت می گیرد.

 

ورزش هایی برای درمان قوز

1- در حالت سجده قرار بگیرید و دست ها را پشت سر بگذارید. سپس سر ، گردن و تنه را تا حدی بالا بیاورید که با لگن در یک سطح قرار بگیرند.

 

 

2- چانه را به سمت عقب ببرید. حفظ این وضعیت به مدت 8 ثانیه توصیه می شود.

 

3- گوشه اتاق ایستاده و دست ها را به دیوارها تکیه دهید. سپس سعی کنید که تنه خود را به سمت جلو برده و این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ نمایید.

 

4- یک دست را روی دنده ها و یک دست را روی شکم قرار دهید و تلاش نمایید که در حین دم و بازدم، زیر دست بالایی انقباضی حس نشود. به این ترتیب تنفس فقط توسط عضله دیافراگم (یعنی زیر دست پایینی) انجام خواهد شد.

 

5- روی تشک سفتی نشسته و دو مکعب در طرفین خود قرار دهید. سپس دست ها را روی مکعب ها گذاشته و سعی نمایید تنه را به سمت بالا ببرید، طوری که باسن از زمین جدا شود. حفظ این وضعیت به مدت 8 ثانیه توصیه می شود.

   

6- روی زمین دراز بکشید و یا این که بایستید و به دیوار تکیه نمایید. یک رول از جنس فوم یا غیره را در محلی که بیشترین قوس کیفوز حس می شود قرار دهید. سپس قسمت بالا تنه را روی این فوم به عقب ببرید.  

 

7- این ورزش به صورت نشسته روی صندلی یا ایستاده قابل انجام است. دست ها را در امتداد شانه قرار داده و با استفاده از طناب های الاستیک، دست ها را به عقب حرکت دهید




تاریخ: سه شنبه 13 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 1183
بازدید کل : 18633
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->