زندگی خوب
افزايش آگاهي براي زندگي شاد و سالم

پروستات چیست و بزرگی آن کدام است؟ ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

وجود آن به لحاظ فعالیت های باروری اهمیت زیادی دارد. پروستات در لاتین به معنای غده رشد کننده است و در اثر بزرگ شدن به علت مجاورت آن در گلوگاه خروج ادرار از مثانه باعث مشکلات در دفع می گردد.

علایم و نشانه های پروستات:

با بزرگ شدن پروستات و فشاری که از اطراف روی مجرا ایجاد می گردد به تدریج علایمی در افراد به وجود می آید که نهایتاً ممکن است نیار به دخالت جراحی را باعث گردد.
- تأخیر در شروع ادرار
- کاهش میزان پرش ادرار
- قطع و وصل شدن ادرار
- تکرر شبانه و روزانه
و بالاخره گاهی اضطرار در دفع ادرار و خون آلوده شدن آن می تواند از علایم بزرگی پروستات باشد. این بیماری را برای روشنی بیشتر به صورت زیر تقسیم می کنند:

گروه اول:
- مشکل کلی دفع ادرار برای بیمار وجود ندارد.
- از علایم ذکر شده کم و بیش وجود دارد.
- میزان دفع ادرار در زمان ثابت که بعداً توضیح داده خواهد شد بیش از 15 میلی لیتر در ثانیه است.
- در داخل مثانه آثاری که ناشی از وجود انسداد در مسیر ادرار باشد به وجود نیامده است.

گروه دوم:

- مشکل در دفع ادرار وجود دارد.
- علایم بزرگی پروستات واضحتر است.
- میزان دفع ادرار 15 تا 10 میلی لیتر در ثانیه
- تغییرات داخل مثانه کم و بیش شروع شده است.

گروه سوم:

- مشکل دفع ادرار به کرات دیده می شود.
- علایم بزرگی پروستات بسیار واضح است.
- مقدار دفع ادرار کمتر از 10 میلی لیتر در ثانیه است.
- ادرار بالای 50 سی سی در مثانه باقی می ماند.
- مثانه دچار تغییرات واضح شده است.

گروه چهارم:

- مشکل دفع ادرار دایمی است که ممکن است با احتباس همراه گردد.
- علایم بزرگی پروستات واضح و شدید
- مقدار دفع زیر 10 میلی لیتر در ثانیه
- ادرار باقی مانده در مثانه بعد از دفع 100 میلی لیتر یا بیشتر است.
- تغییرات ناشی از انسداد ادرار روی کلیه ها ظاهر شده است.

اگر درمان انجام نشود چه اتفاقی روی خواهد داد؟


1. اختلال تدریجی در عملکرد مثانه
2. عفونت های مجرای ادراری
3. در نتیجه باریک شدن محل خروج ادرار مثانه با زحمت بیشتر کار کرده لذا جدار عضلانی آن ضخیم تر و در نتیجه حجم درونی آن کمتر می گردد. بنابر این به بیمارانی که قبل از مرحله چهارم مراجعه می نمایند و پیگیری درمان می گردند باید تبریک گفت چرا که بدین ترتیب از عوارض بعدی و حتی نارسایی کلیه پیشگیری می گردد.

روش های تشخیص:

1. معاینه از طریق مقعد با انگشت می تواند به جراح وزن تقریبی قوام و اندازه پروستات را نشان دهد.
2. سونوگرافی با وسیله مخصوص از طریق مقعد می تواند به اطلاعات به دست آمده از معاینه با انگشت با دقت بیشتری اضافه نماید.
3. اندازه گیری PSA خون که جهت تشخیص رشد بدخیم پروستات به پزشک کمک زیادی می نماید.
4. اندازه گیری بعضی مواد شیمیایی خون به بررسی کارکرد کلیه ها کمک می کند و در صورت افزایش بیش از حد آنها سونوگرافی تشخیصی طلب می گردد.
5. کشت ادرار نیز از نظر وجود یا رد عفونت ادراری انجام خواهد شد.

فلومتری :

دستگاهی است که با ادرار کردن در داخل آن همانند نوار قلب عمل کرده کاغذی را که مقدار و نحوه دفع و حجمی از ادرار را که در زمان ثابت خارج شده روی آن ثبت می نماید. در مواردی خاص ممکن است نیاز به دیدن داخل مجرا (سیستوسکوپی) باشد.

پرسشنامه:

برگه ای است شامل مجموعه علایم بیماری که از قبل چاپ شده و بیمار به سئوالات آن پاسخ گفته و پزشک بر اساس اطلاعات به دست آمده به آن امتیاز داده به طوری که مجموعه آن به وی در انتخاب نوع درمان کمک می کند.

درمان:

پزشک باتوجه به سن و وضعیت جسمانی بیمار میزان امتیازات بدست آمده از پرسشنامه و نتایج بدست آمده از معاینات و آزمایشات
1. یا صبر و حوصله و پیگیری های بعد را پیشنهاد می کند.
2. یا درمان طبی شامل داروهای شیمیایی و گیاهی را تجویز می کند.
3. یا اقدام جراحی را در برنامه درمانی قرار می دهد.
روش های جراحی یا به صورت شکاف دادن زیر شکم و خارج کردن قسمت رشد یافته پروستات خواهد بود یا از طریق بدون شکاف که خود به روش های متعدد قابل انجام است. درمان استاندارد برداشتن قسمت های رشد یافته با کمک دستگاه مخصوص و جریان الکتریکی است که به نام TUR خوانده می شود. سایر روش ها با استفاده از انتقال انرژی مثل امواج اولتراسون لیزر حرارت و غیره انجام می گردد. بر حسب نوع عمل ممکن است تا مدتی داخل مجرا سوند گذاشته شود.

عوارض رایج ولی برگشت پذیر:

1. سوزش و تکرر گاهی تا شش هفته
2. گاهی خونریزی خفیف تا شدید
3. گاهی عدم کنترل ادرار از نوع اضطراری
4. در بیشتر بیماران با حفظ نعوظ و رسیدن به ارضاء جنسی مایع منی به جای خروج از مجرا به داخل مثانه رفته و با ادرار خارج می گردد که با آگاهی قبلی بیماران توسط پزشک مشکل خاصی را به دنبال نخواهد داشت. استراحت نسبی بعد از عمل پرهیز از فعالیت های شدید و مصرف مایعات فراوان از توصیه های پزشک معالج خواهد بود ...

چند نکته:

گاهی در افرادی که پروستات آن ها بزرگ باشد عواملی مثل نگاه داشتن طولانی ادرار، مصرف زیاد الکل، مصرف بعضی داروهای سرماخوردگی یا اعصاب می تواند منجر به احتباس حاد ادراری گردد ...





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 10 خوراکی لازم برای تمام خانم ها ::.

بدن خانم ها به دلیل عملکرد متفاوتی که از مردها دارد، به همین دلیل به یک سری از مواد خوراکی خاص نیاز دارند. بدن زنان به دلیل فعالیت های هورومونی متفاوتی که از مردها دارد و همین طور ضعیف تر بودن بدنشان نسبت به جنس مخالف، باید یک سری از مواد غذایی را در تغذیه خود قرار دهند.

سیر :
سیر دارای فوایدی مانند ضد باکتری، ضد انعقاد خون، کاهش فشار خون و مشکلات عروقی، همین طور پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش و بیماری های قلبی و عروقی است.

پیاز :
پیاز حاوی مواد معدنی و همین طور از بین برنده باکتری و ویروس های بدن زنان است.

مرکبات :
مرکبات حاوی انتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد می شوند که در مرکباتی مانند : فلفل قرمز و سبز، پرتقال، لیمو ترش، گریپ فوروت و ... یافت می شوند.

زردآلو :
زردآلو حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین آ، سی است و همین طور دارای مقدار قابل توجهی از پتاسیم نیز هستند.

سیب :
سیب سرشار از ویتامین ها، تانن، مواد معدنی و فیبر است، فشار خون را تنظیم می کند، برای دندان های بسیار موثر است زیرا خانم ها در برحه ای از زمان به دلیل بارداری و همین طور دوران شیردهی دچار سستی در دندان هایشان می شوند.
 

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org
شاتوت : شاتوت حاوی آهن و کلیسم است. معمولا تمام خانم ها با مشکلات آهن خونی روبرو هستند و اکثرا کمبود آهن در کم خونی ها دیده می شود.

قارچ :
قارچ ها حاوی ویتامین ب، مینرال هستند. مینرال برای بدن زنان بسیار لازم و ضروری است.

پیازچه موجود در سبزی خوردن :
قسمت سفید و سبز سر پیازچه، حاوی فیبر و ویتامین هستند.

غلات و سبزی های تازه با رنگ های سبز تیره و سبز روشن
 





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

 چگونه گریه نوزاد را بند بیاوریم؟ ::.

برای گوش‌های بی‌تجربه، گریه بچه، فقط گریه بچه است! صدای بلندی دارد، آزاردهنده است و پایان‌ناپذیر! اما اگر مادر شده باشید می‌دانید گریه فرزندتان انواع مختلف دارد اما جالب اینجاست كه تا می‌آیید معنای هر مدل گریه را كشف كنید، فرزندتان نوع جدیدی اختراع می‌كند! برای آرام كردن گریه نی‌نی راهنمای زیر را به دقت بخوانید تا بدانید چه چیزی باعث گریه آنها می‌شود و برای آرام كردن گریه فرزندتان چه كار باید بكنید.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

- از نوزادی تا 6 ماهگی

• چرا نوزادان گریه می‌كنند؟


نوزاد شما خودش را خیس كرده؟ پس گریه می‌كند! درد دارد؟ پس گریه می‌كند! شیر می‌خواهد؟ پس گریه می‌كند! باید بدانید همان‌قدر كه شما می‌توانید سكسكه‌تان را كنترل كنید، نوزادان هم قادرند گریه‌شان را كنترل كنند.
در هفته‌های اول پس از تولد، گریه فقط یك رفتار طبیعی است ولی با وجود این باز هم باعث می‌شود والدین جوان بترسند و هول كنند: "یعنی چه اتفاقی افتاده؟! چطوری باید گریه‌اش را بند بیاورم؟" اولین كار مهم در این موارد آن است كه یك قدم به عقب بردارید، یك نفس عمیق بكشید و به یاد بیاورید نوزادان "باید" گریه كنند. گریه آن‌ها هم نمی‌تواند ذاتا خوب یا بد باشد، آن‌ها با این كار ارتباط برقرار می‌كنند.
خوشبختانه به‌ دلیل رشد شگفت‌انگیز مغز و سیستم اعصاب در 6 هفتگی، كودك شما می‌تواند گریه‌اش را اندكی كنترل كند البته این كنترل چندان زیاد نیست ولی آن‌قدر هست كه كودك‌تان بفهمد وقتی گریه می‌كند شما ظاهر می‌شوید! آن هم با یك پوشك یا شیشه‌شیر در دست یا نوازش آرامش‌بخش مادرانه. هر ماه كه می‌گذرد او بیشتر ارتباط بین گریه‌های خودش و واكنش‌های شما را درك خواهد كرد. پس می‌توانید امیدوار باشید.

اما چه باید كرد؟


• نی‌نی را قنداق كنید و تكان دهید


نوزاد شما قبل از اینكه به دنیا بیاید 9 ماه را در یك محیط گرم و نرم و آرام گذرانده. به همین دلیل وقتی او را در یك قنداق گرم می‌پیچید و آرام‌ آرام تكان می‌دهید و هیس هیس می‌گویید آرام می‌شود. در ضمن نوزاد شما هنوز نمی‌تواند ماهیچه‌های بدنش را كنترل كند. تكان دادن آرام شما سبب می‌شود تا دست و پای او به‌صورت دنج و راحتی كنار بدنش قرار گیرند و او به خواب رود.

• زیادی تلاش نكنید!


شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه وقتی به‌شدت تلاش می‌كنید تا نوزادتان را آرام كنید او بیشتر و شدیدتر گریه می‌كند. بعضی از مادرها در چنین مواقعی نوزاد را در تختش در یك اتاق تاریك و آرام به حال خود رها می‌كنند. نتیجه جالب است: گریه نوزاد خیلی زود بند می‌آید. گاهی اوقات نوزادان از محرك‌های زیاد و شدید اطراف خود خسته می‌شوند و نیاز به استراحت دارند.

• كودك را از دنیای واقعی محروم نكنید


درست است كه نوزادان گاهی به‌دنبال آرامش و استراحت می‌گردند اما مواقعی هم هست كه دوست دارند دنیای واقعی را تجربه كنند. حس شنوایی نوزادان از زمانی كه داخل رحم زندگی می‌كنند تكامل می‌یابد و آنها حتی وقتی در شكم مادر هستند صدای حرف زدن مادر یا آواز خواندن پدر را می‌شنوند. بنابر این هیچ لزومی ندارد حالا كه به دنیا آمده‌اند در اطراف آنها صدای‌تان را پایین بیاورید یا وقتی نزدیك او هستید پچ‌پچ كنید. با صدای معمولی حرف بزنید و مثل گذشته آواز بخوانید. بعضی نوزادان حتی با صدای یكنواخت جاروبرقی آرام می‌شوند!

نکته : خواب شبانه كه برای ما یك موضوع عادی است برای كودك نوپا می‌تواند منشا ترس و اضطراب باشد بنابراین او زمان خواب گریه می‌كند.


- از 6 ماهگی تا یك سالگی


• چرا نی نی ها گریه می‌كنند؟


در 6 ماهگی كودك وقتی دست‌هایش را باز می‌كند، شما او را در آغوش خواهید گرفت یا وقتی توپ كوچولویش را به گوشه اتاق پرت می‌كند شما حتما آن را برایش خواهید آورد. او در ذهنش در حال ترتیب دادن فهرستی از علت و معلول‌هاست! همزمان شما می‌توانید برخی تغییرات شخصیتی را در فرزندتان مشاهده كنید: نی‌نی شما كه شدیدا گریه می‌كرد، این روزها خوشحال‌تر به‌نظر می‌رسد یا برعكس! اگر نگاهی به لثه‌های ملتهب او بیندازید هم علت گریه‌اش را می‌فهمید و هم گاز گرفتنش را ! نخستین دندان شیرخواران معمولا در سنین 6 تا 10 ماهگی ظاهر می‌شود و این موضوع برای آنها بسیار دردناك است. به علاوه در این سن كودك در حال آموختن یك مفهوم شناختی نیز هست و آن "دائمی بودن اشیا" است. وقتی شما از جلوی دید او كنار می‌روید، او فكر می‌كند شما از بین می‌روید! بنابراین هر بار كه اتاق را ترك می‌كنید می‌ترسد كه دیگر شما را نبیند! و چون نمی‌تواند شما را صدا كند یا از شما بپرسد كه آیا برمی‌گردید یا خیر؟ از تنها ابزار ارتباطی خودش استفاده می‌كند: گریه می‌كند. كم‌كم او یاد می‌گیرد كه وقتی گریه می‌كند شما دوان‌دوان به سراغش خواهید آمد.

ولی چه باید كرد؟


• به او یاد بدهید خودش را آرام كند


یكی از انواع گریه‌ها كه به سادگی قابل شناسایی است گریه ناشی از خستگی است. این مدل گریه معمولا قطع و وصل می‌شود. اگر اجازه دهید تا كودك خودش خودش را آرام كند درس ارزشمندی به او داده‌اید. اگر دقیقا هر بار كه شما اتاق را ترك می‌كنید او گریه می‌كند سعی كنید با بازی‌هایی مثل "دالی" مفهوم دائمی بودن اشیا را به او یاد بدهید. به این ترتیب هر وقت شما اتاق را ترك می‌كنید او می‌فهمد كه هنوز وجود دارید!

• هر بار یك چیز را تغییر دهید

سعی كنید توجه او را آرام آرام به یك چیز جدید معطوف كنید اما نباید كودك را با اسباب‌بازی‌های جدید بمباران كنید! آهسته و قدم‌به قدم پیش بروید.

• به او دندان‌گیر بدهید


هر چند دندان در آوردن نشانه‌هایی مانند زیاد شدن آب دهان، التهاب لثه‌ها یا گاز گرفتن دارد اما این نشانه‌ها در همه نوزادان ظاهر نمی‌شوند؛ بعضی از آنها فقط با گریه كردن نشان می‌دهند كه در حال دندان درآوردن هستند. می‌توانید با قرار دادن دندان‌گیر در یخچال و خنك كردن آن به كم شدن درد كودك كمك بزرگی كنید.

- از یك سالگی تا 2سالگی

• چرا کودکان گریه می‌كنند؟

در این سن كودكان شروع به حرف زدن می‌كنند اما همچنان برای بیان همه احساسا‌ت‌شان ناتوانند مثلا اگر یكی از همبازی‌ها زمان بازی اسباب‌بازی آنها را بردارد ممكن است احساس درماندگی و ناراحتی كنند و به همین دلیل شروع به گریه می‌كنند. در این سن همچنین ترس‌های كودك هم شروع می‌شود: ترس از تاریكی، از سگ و رعد و برق. در این سن كودك نوپای شما تلاش دارد تا گریه‌اش را كنترل كند اما شما نباید بیش از حد از او انتظار داشته باشید. مثلا خواب شبانه كه برای ما یك موضوع عادی است برای كودك نوپا می‌تواند منشا ترس و اضطراب باشد بنابراین او زمان خواب گریه می‌كند.

خب، چه باید كرد؟


• خونسرد باشید

كودكان در این سن یاد می‌گیرند با گریه كردن می‌‌توانند شما را متوجه خود كنند و به خیلی از خواسته‌های‌شان برسند بنابراین گاهی این كار را با اشتیاق انجام می‌دهند. شما نباید به گریه كودكان در این سن بیش از حد اهمیت بدهید چرا كه این كار او را تشویق به گریه بیشتر می‌كند. خونسرد باشید.

• حواس‌تان به كودك‌تان باشد


هیچ‌چیز خجالت‌آورتر از این نیست كه یك فسقلی جیغ‌جیغو در وسط جمع نگاه همه را به طرف شما جلب كند اما در چنین مواقعی شما نباید به اطرافیان توجه كنید؛ آن‌ها با نگاه ملامت‌بارشان یا پیشنهادهای غیر مفیدشان به شما هیچ كمكی نمی‌كنند. فقط ممكن است حواس شما را از توجه به فرزندتان پرت كنند و باعث شوند شما برای ساكت كردن فرزندتان كاری انجام دهید كه در درازمدت به ضررتان است. سعی كنید با كودك‌تان به یك گوشه خلوت بروید و مشكل را در آرامش و فقط بین خودتان حل كنید.

• كلمات را به او یاد بدهید

در چند سال آینده مجبور خواهید بود حدود یك میلیون بار به كودك‌تان یادآوری كنید كه با شما "حرف بزند"! سعی كنید به او یاد بدهید به جای گریه كردن احساسات و خواسته‌هایش را با كلمات بیان كند. این كار هر چند خیلی سخت است ولی به كودك یاد می‌‌دهد كه احساساتش را با كلمات پیوند دهد. سعی كنید برای كودك‌تان مدل خوبی باشید. مثلا می‌توانید بگویید: "من امروز بی‌حوصله‌ام چون دلم درد می‌كند." مادری تعریف می‌كرد كه به دخترنوپایش یاد داده بود بگوید: "من كمك می‌خواهم!" این كار باعث می‌شود شما بفهمید كه كودك‌تان به چه چیزی نیاز دارد.





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

: آیا هركسی كه مغزش بزرگتر باشد، باهوش تر است؟! ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

به نظر شما هر کس مغزش بزرگ تر باشد، باهوش تر است؟ با نگاهی به بعضی جانداران و مقایسه اندازه مغز و وزن بدنشان شاید بتوان جوابی برای این پرسش پیدا کرد.

در ماهی ها به طور میانگین نسبت بزرگی مغز به وزن کل بدنشان یک به پنج هزار است. در پرنده ها یک به 220، در پستانداران یک به 180 و در انسان ها یک به 50 است. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که بین هوش و بزرگی مغز نسبت به وزن کل ارتباط مستقیمی وجود دارد. البته در انسان ها این مسئله تعمیم پیدا نمی كند. آی.کیو یا ضریب هوشی هر شخص تحت تأثیر عامل های دیگری مثل شرایط محیطی، اکتسابی و ... قرار دارد که باعث می شود فردی هم با مغز کوچک ضریب هوشی بالایی داشته باشد.
 





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

: تهوع در دوران بارداری ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در طول نیمه اول حاملگی تهوع و استفراغ از شكایات شایع می باشد بطور مشخص از چهار هفته بارداری شروع می شود و تا حدود چهارماهگی (16 هفته) ادامه می یابد. در حاملگی اول خانم های جوان بیشتر است و در حاملگی های بعدی تكرار می شود. معمولاً شدت آن در صبح بیشتر است ولی گاهی در طول روز نیز ادامه می یابد.

بیماری صبحگاهی كه در 50 تا 80 درصد زنان حامله وجود دارد عبارت است از تهوع همراه یا بدون استفراغ كه معمولاً در 3 ماهه اول حامگی بروز می كند تهوع ممكن است با سایر نشان ها از قبیل خستگی، بی اشتهایی، سرگیجه، كج خلقی و اختلالات خواب همراه باشد البته برخی از زنان در موقع عصر یا ساعات شب به تهوع و استفراغ مبتلا می گردند. استفراغ پس از 3 ماهه اول حاملگی ممكن است ناشی از عوامل دیگر از جمله انسداد روده، عفونت مجرای ادراری، آپاندیسیت و... باشد از این رو لازم است مراقبت بیشتری بعمل آید.

تهوع در دوران بارداری هرچند كه علت خاصی برای آن گزارش نشده است ولیكن فاكتورهای مستعدكننده ای دارد :


- عوامل فیزیولوژیك: كمبود ویتامین بعلت تغییر در متابولیسم پروتئین، پركاری تیروئید و ترشح بیش از اندازه HCG (هورمون جفت)، تغییر در فیزیولوژی معده-روده ای.
- فاكتورهای روانی، هیجانی
- عوامل فرهنگی و ارثی

تهوع و استفراغ در حاملگی به دو دسته ساده و بدخیم تقسیم می شود :


- تهوع و استفراغ ساده: باید دانست كه با كاهش زیاد وزن و تغییر زیاد وضع تغذیه ای همراه نیست. به منظور جلوگیری از دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن) زنان قادرند بخورند و به مقدار كافی مواد غذایی را نگه دارند.

درمان:
بندرت آنقدر موفق است كه مادر احساس راحتی كامل نماید ولی احساس ناخوشایند بیمار به حداقل می رسد. اغلب متخصصین روش های غیردارویی را تجویز می كنند این روش ها عبارتند از، مصرف غذا به میزان كم و دفعات زیاد، مصرف بیسكویت یا نان سوخاری قبل از برخاستن از رختخواب، درازكشیدن در طی بروز تهوع و استفراغ حاملگی، پرهیز از مصرف غذاهائیكه بروز علائم را تحریك یا تشدید می نماید.

پی آمدهای حاملگی: مطالعات نشان می دهد كه بروز سقط، مرده زایی، مرگ نوزاد و زایمان زودرس در زنانی كه تهوع و استفراغ را در حاملگی تجربه كرده اند كمتر از زنانی است كه تهوع و استفراغ در زمان حاملگی نداشته اند و به طور شگفت آوری سیر حاملگی بهتری نسبت به سایرین دارند.

- استفراغ های بدخیم حاملگی:
ظهور بالینی اولیه آن به صورت استفراغ های متناوب، طولانی و شدید است (معمولا در 8-4 هفته حاملگی) و این حالتی است كه معمولا شخص بیمار ناگزیر می شود در بیمارستان بستری گردد و عوارضی مثل كاهش وزن، دهیدراتاسیون، هیپوكالمی و یبوست و كتونوری و گاهی اوقات مشكلات جدی روانی را شامل می شود.

درمان:
بستری شدن در بیمارستان در یك اطاق آرام، معاینه فیزیكی و شرح حال كامل برای هرگونه مشكل روانی و كمك به حل آن، كنترل علائم حیاتی و وزن روزانه، استراحت معده بوسیله دریافت نكردن غذا از طریق خوراكی، داروهای ضداستفراغ یا آرام بخش های ملایم، مشاوره روانی، به محض اینكه مریض توانست غذا را تحمل نماید باید وعده های متناوب به مقدار كم از غذاهای خشك و زودهضم و مایعات مانند آب میوه و چای و شیر استفاده نمود.





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

: التهاب چشمی شالازیون (توده ای در چشم) ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یک دختر 21 ساله با یک توده بدون درد در پلک بالایی چشم راست مراجعه کرد. او اظهار می‌کرد که این توده به مدت چند هفته است که ایجاد شده و به نظر می‌رسد که به آهستگی بزرگ شده است. پزشک به او پیشنهاد یک پماد آنتی‌بیوتیکی کرده و او به مدت چند روز مصرف نموده، اما هیچ فایده‌ای نداشته است...

شالازیون یا کیست میبومین، یک التهاب گرانولوماتوز پلک است. این بیماری به دلیل ترشح میبومین ایجاد می‌شود. بیماری خوش‌خیمی است و اغلب خودبخود بهبود پیدا می‌کند. شالازیون می‌تواند در هر گروه سنی رخ دهد و در سطح مراقبت‌های اولیه شکایت شایعی به شمار می‌آید.

بیماران بزرگ شدن آهسته یک توده را با مقداری تغییرپذیری در اندازه روزانه گزارش می‌کنند. در مورد بیماری‌های پوستی که بیانگر اختلالات عملکرد غده میبومین است نظیر آکنه روزاسه و درماتیت سبورئیک از بیمار بپرسید. شالازیون‌های بزرگتر ممکن است همراه با نشانه‌های بینایی باشند؛ در مورد تاری دید ناشی از آستیگماتیسم ایجاد شده یا محدودیت دامنه دید به دنبال پتوز مکانیکی سوال کنید.

در مورد درد سوال کنید، چرا که درد، شالازیون را از هوردئولوم (یک آبسه کوچک) مجزا می‌کند. شالازیون بدون درد است. از بیمار سوال کنید که آیا در چشم‌ها احساس وجود شن‌ریزه غیرمعمول، احساس ناراحتی یا خستگی دارند. این نشانه‌ها به بلفاریت که زمینه‌ساز شالازیون است اشاره می‌کند. بیماران دچار بلفاریت شدید نیز از چسبندگی چشم‌ها بخصوص هنگام بیدار شدن از خواب شکایت دارند.

بسیاری از شالازیون‌ها نیاز به درمان محافظه‌کارانه نظیر استفاده از گرما یا ماساژ حداقل 2 بار در روز دارند. برای بیمار توضیح دهید که توده به علت انسداد غدد پلکی که حاوی مواد چربی است ایجاد می‌شود. گرما این ماده چربی را حل می‌کند و ماساژ آن را می‌پراکند. درمان فوری ممکن است به حل شدن سریع توده منجر شود. برای رفع شکایات بیمار توضیح دهید که رفع کامل آن زمان‌بر است و ممکن است استفاده از آب گرم برای چندین هفته به طور منظم ضروری باشد. آنتی‌بیوتیک موضعی مفید نیست و باید از مصرف آن خودداری کرد. درمان جراحی، شامل برش و تخلیه یا تزریق تریامسینولون داخل ضایعه است که باید به عنوان خط دوم درمان مد نظر قرار گیرد. شالازیون آلوده (هوردئولوم) یا بدون سلولیت، نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک خوراکی دارد. در هر صورت در صورت مشاهده چنین موردی حتما به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

 





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

: 10 نکته طلایی در مورد اهدای خون ::.

از درد ناچیز وارد شدن سوزن به دستمان که بگذریم، دیدن خونی که از بدن ما بیرون می آید برای خیلی ها احساس چندان خوشایندی را به دنبال ندارد اما خون دادن همیشه برای آزمایشگاه نیست. گاهی احساس یک وظیفه انسانی به ما حکم می کند که برای کمک به همنوعانمان خونمان را اهدا کنیم ...

10 نکته زیر به شما کمک می کنند تا در راه رسیدن به این حس خوب معنوی با کمترین مشکل و هراسی روبرو شوید.

1. قبل از اهدای خون مقدار زیادی آب بنوشید. گاهی پس از خون دادن، فرد احساس سرگیجه و ضعف می کند، حتی برخی افراد مدت کوتاهی از هوش می روند. علت اصلی این پدیده افت فشارخون است. اگر هم شب قبل و هم صبح قبل از اهدای خون مقادیر زیادی آب بنوشید، چنین مشکلی پیش نخواهد آمد. به یاد داشته باشید که نوشیدنی های کافئین دار مثل چای و قهوه باعث بیرون راندن آب از بدن می شوند، پس نوشیدن آنها قبل از خون دادن کار درستی نیست.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

2.
خوردن صبحانه کامل را فراموش نکنید. این کار از افت قندخون جلوگیری می کند. در نتیجه احساس سبکی سر و ضعف بدن به وجود نمی آید. البته بهتر است صبحانه را مدتی قبل از مراجعه به پایگاه اهدای خون خورده باشید چون اگر فاصله خوردن صبحانه و خون دادن کم باشد، احساس تهوع شدیدی ایجاد می شود.

3.
به فاصله 24 ساعت قبل از اهدای خون غذاهای چرب نخورید. وقتی شما خون خود را اهدا می کنید، سازمان انتقال خون آزمایش هایی روی آن انجام می دهد. در صورتی که جواب این تست ها قابل قبول باشد، خون شما تبدیل به فرآورده های متعددی می شود و در اختیار نیازمندان قرار می گیرد اما اگر میزان چربی موجود در خون خیلی بیشتر از حد طبیعی باشد، انجام این آزمایش ها مختل می شود و نهایتا چاره ای نمی ماند جز اینکه خون شما دور ریخته شود.

4.
غذاهای سرشار از آهن بهترین رژیم غذایی برای شما هستند. اسفناج، تخم مرغ و گوشت قرمز منابع اصلی آهن محسوب می شوند. اگر این مواد را از دو هفته قبل از اهدای خون وارد رژیم غذایی خود کنید، سطح آهن خون شما به حد قابل قبولی می رسد. در این صورت هم خون دادن برای شما آسان تر است و هم خونی که می دهید پراستفاده تر خواهد بود. به یاد داشته باشید که همیشه مصرف ویتامین C جذب آهن را بیشتر می کند. پس بهتر است از سبزیجات و میوه هم در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

5.
استرس و اضطراب می تواند باعث افت فشارخون شود. بهتر است قبل از شروع خون گیری نفس عمیقی بکشید و با کسی که قرار است خون گیری را انجام دهد، شروع به حرف زدن کنید. می توانید در زمان خون دادن آدامس بجوید، آواز بخوانید، تلویزیون تماشا کنید یا هر کار دیگری که باعث آرام شدن شما می شود را انجام دهید.

6.
پس از اهدای خون نباید به سرعت از جای خود بلند شوید. وقتی خون گیری از شما به پایان رسید، باید مدتی همچنان دراز کشیده باقی بمانید. سپس می توانید بنشینید و مقداری آب میوه همراه یک خوراکی شیرین بخورید. این کار باعث می شود حجم مایع از دست رفته جبران شود و قندخون شما هم افت نکند.

7.
تا چند ساعت بعد از اهدای خون رانندگی نکنید. خون دادن کار خطرناک و وحشتناکی نیست اما ممکن است تا چند ساعت بعد باعث احساس سبکی سر و ضعف بدن شود. بنابراین بهتر است پس از اهدای خون رانندگی نکنید.

8.
چند ساعت پس از اهدای خون غذایی پرپروتئین بخورید. گوشت قرمز یا مرغ همراه سبزیجات بهترین غذایی است که می توانید پس از خون دادن بخورید. البته باید مقادیر زیادی مایعات و به خصوص آب هم بنوشید. چنین رژیم غذایی به بدن شما کمک می کند خون از دست رفته را سریع تر جبران کند.

9.
پس از اهدای خون تا پایان روز کارهای سنگین انجام ندهید. اگر شغل شما طوری است که باید فعالیت بدنی شدیدی انجام بدهید، بهتر است روزی که قصد اهدای خون دارید مرخصی بگیرید یا این کار را به روزهای تعطیل موکول کنید. در ضمن در این روز از انجام ورزش های سنگین هم باید خودداری کرد چون فعالیت شدید باعث می شود سیاهرگی که خون گیری از طریق آن انجام شود، دوباره باز شود و خون ریزی زیرپوستی اتفاق بیفتد که بسیار دردناک است اما اگر به بدن خود 16 تا 24 ساعت وقت بدهید، این رگ خود به خود بسته شده و به حالت طبیعی بازمی گردد.

10.
و اما کی نباید خون داد. اگر شما نیز شرایط زیر را دارید بهتر است از خون دادن منصرف شوید:

اگر وزن شما کمتر از 50 کیلوگرم است، نباید خون بدهید. این کار باعث می شود بدن شما به طرز نامناسبی واکنش نشان بدهد.

اگر سن شما زیر 18 سال است، مجاز به اهدای خون نیستند. البته گاهی در شرایطی خاص افراد 16 تا 18 ساله هم می توانند با نظر پزشک و اجازه والدین خون خود را اهدا کنند. قبل از اهدای خون فرم مربوط به سازمان انتقال خون را صادقانه پر کنید.

اگر اخیرا فعالیت پرخطری داشته اید که می تواند باعث آلودگی خون شما شده باشد آن را در فرم های پرسشنامه منعکس کنید. مطمئن باشید که کارکنان بخش خون گیری افراد حرفه ای و دوره دیده ای هستند و خواندن تجربه های شخصی شما بخشی از کار آنهاست و باعث شرمساری شما نخواهد شد.

گاهی اوقات افراد به صورت دسته جمعی و در یک اقدام نمادین برای اهدای خون مراجعه می کنند. اگر شما مشکلات مورد بالا را دارید، لطفا در رودربایستی گیر نکنید! بهترین بهانه این است که بگویید کم خونی فقرآهن دارید و از همراهی با دوستان تان خودداری کنید. می توانید پرفشاری خون یا فشارخون پایین را هم به عنوان بهانه ای برای انصراف خود اعلام نمایید.

خون دادن وسیله ای برای یک چکاپ کامل نیست. بهتر است برای اطلاع از سلامت خود به یک آزمایشگاه مراجعه کنید نه مرکز اهدای خون! اگر برای دریافت نتایج آزمایش نمونه خون اهدایی خود اصرار بورزید، طبق دستورالعمل جهانی سازمان انتقال خون، شما فردی مشکوک تلقی خواهید شد و خون اهدا شده شما دور ریخته خواهد شد.





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

روغن زیتون سلاح جادویی برای مقابله با سرطان سینه ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

متخصصان و کارشناسان علوم تغذیه معتقدند که مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش دهد. به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در این مقاله فهرستی از بهترین و موثرترین این مواد غذایی ارائه شده است.

به گزارش شبکه خبری تورنتونیوز، این کارشناسان توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از این سرطان به اندازه کافی سبزیجات مصرف کنید. بیشتر سبزیجات منابعی از ترکیبات و مواد مهم ضد سرطان هستند و به همین خاطر تاکید می‌شود که مخلوط مناسبی از تمام انواع این سبزیجات برای مقابله با سرطان سینه استفاده شود. همچنین اگر می‌خواهید مواد مغذی موجود در این سبزیجات بهتر جذب بدنتان شود، آنها را در روغن زیتون طبخ کنید. اسفناج، کلم بروکلی، هویج، گوجه فرنگی، چغندر و کدو تنبل از سبزیجات بسیار مفید هستند و خواص ضد سرطانی فوق العاده‌ای دارند.

همچنین توصیه می‌شود که در انتخاب میوه‌های مناسب دقت کنید. برای مقابله با سرطان سینه مصرف میوه‌هایی که رنگ تیره دارند به میوه‌های پرکالری ارجح‌تر هستند. علاوه بر اینها مصرف غلات سبوس‌دار و نیز محدود کردن مصرف فرآورده‌های لبنی برای مقابله با این سرطان توصیه می‌شود.

این کارشناسان در پایان تاکید کردند نکته آخر ولی بسیار مهم این است که روغن زیتون سلاحی جادویی برای مقابله با سرطان سینه است که هم برای طبخ غذاها و هم بعنوان ماده افزودنی به سالاد قابل استفاده است.





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

آمپول ب کمپلکس و ب12 مفید است؟ ::.


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

تحقیقات نشان داده است که تزریق ویتامین ب کمپلکس بسیار موثرتر از انواع قرص یا کپسول یا شربت آن می باشد. تزریق آمپول ب کمپلکس (B complex) می تواند باعث افزایش انرژی گردد. تزریق آمپول ب12 (B12) نیز برای درمان کم خونی مفید است. ولی بایستی تزریق این آمپول ها، با تجویز و تحت نظر پزشک صورت گیرد تا از عوارض احتمالی آن ها مصون بمانیم.

B complex دارای چه ویتامین هایی می باشد؟

هشت ویتامین در این گروه وجود دارند که شامل : ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین) ، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) ، ویتامین B9 (اسید فولیک) ، ویتامین B12 (کوبالامین) و ویتامین B7 (بیوتین) است.

اثرات ویتامین B complex بر بدن چیست؟

باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، سوخت و ساز، رشد سلول ها و درست عمل کردن سیستم عصبی می گردد. این ویتامین باعث حفاظت میلین (پوشاننده سلول عصبی) نیز می گردد. به طور کلی ویتامین B complex باعث افزایش انرژی بدن، سلامت پوست و عضلات می گردد.

آیا تزریق آمپول B complex مفید است؟

تحقیقات نشان داده است که تزریق ویتامین B complex بسیار موثرتر از انواع قرص یا شربت آن می باشد، زیرا وقتی ویتامین B complex را به صورت قرص مصرف می کنید، سیستم گوارشی، اسیدیته معده و آنزیم ها بر ساختمان این ویتامین ضربه وارد می کنند. اما در صورت تزریق، این آنزیم ها و اسیدیته معده نمی توانند ضربه ای وارد کنند و اثر بهتری بر سلامت خواهد داشت. تزریق ویتامین B complex می تواند باعث افزایش انرژی گردد. همچنین می تواند خستگی ناشی از تخریب اعصاب، دیابت، سیاتیک، زنگ زدن گوش، استرس، بیماری های مزمن و طولانی مدت، کمبود ویتامین B12 و ... را از بین ببرد.

مضرات تزریق آمپول B complex چیست؟
درد مفاصل، ادم، تپش قلب، تهوع، اسهال، مشکلات کبدی و تغییر در سوخت و ساز بدن. کمبود ویتامین های گروه B در هنگام بارداری برای جنین می تواند مضر باشد (مخصوصا کمبود اسید فولیک). لذا خانم های باردار باید در خصوص مصرف ویتامین های گروه B با پزشک خود مشورت کنند.

چگونه آمپول B complex را تزریق می کنند و محتویات آن چیست؟

ویتامین 100B complex ، را داخل ورید و یا داخل ماهیچه تزریق می کنند.
یک میلی لیتر از ویتامین 100B complex دارای 100 میلی گرم ویتامین B1، 5 میلی گرم ویتامین B2، 2 میلی گرم ویتامین B6، 2 میلی گرم ویتامین B5، 100 میلی گرم ویتامین B3 می باشد. در آمپول B complex، مقداری فسفات سدیم، الکل بنزیل و هیدروکلریک اسید نیز وجود دارند. هیدروکلریک اسید برای تعادل مقدار PH بدن لازم است.
 

چه موقع از آمپول B complex می توان استفاده کرد؟
در تب، سوختگی های شدید، بارداری، بالا بردن سوخت و ساز بدن، تخریب لوله گوارش، بیماری های مزمن، بیماری پرکاری تیروئید، بیماری دستگاه گوارش، مصرف کنندگان الکل و کمبود ویتامین های گروه B می توان از این ویتامین استفاده کرد. این ویتامین مخصوصا برای ورزشکاران، کودکان، گیاهخواران و بالغین بیشتر از 50 سال استفاده می شود. ویتامین B complex تزریقی، مستقیما جذب خون می شود. این نوع نیز در bypass، در مواقعی که فرد نمی تواند جذب داشته باشد، استفاده می شود.

ویتامین B12 چیست؟

ویتامین B12 (ب12) متعلق به گروه ویتامین B complex می باشد. ویتامین B12، یک ویتامین محلول در آب می باشد که در غذاها یافت می شود. به تنهایی جذب بدن نمی شود، مگر در افرادی که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی مصرف می کنند. ویتامین B12 را می توانید به صورت قرص، اسپری بینی و یا آمپول تهیه کنید. برای اشخاصی که بدن آنها قادر به جذب این ویتامین در روده نمی باشد، بهترین روش برای به دست آوردن B12، تزریق آمپول می باشد.
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اثرات ویتامین B12 بر بدن چیست؟

ویتامین B12 برای رشد سلول های خونی و نگهداری پوشش دور اعصاب لازم است. کمبود ویتامین B12 موجب کم خونی (بزرگ شدن سلول های خونی)، عدم تعادل و درست راه رفتن، خستگی، ضعف، بی رنگ شدن پلک چشم، تپش قلب، تنگی نفس، کم پشتی مو، کبود شدن بدون هیچ علتی، طولانی شدن و یا خون ریزی شدید در عادت ماهانه، لرزش، گیجی و دیوانگی می شود.

تزریق آمپول ویتامین B12 مفید است؟

آمپول ویتامین B12 برای درمان کم خونی استفاده می شود. تزریق این ویتامین دارای اثرات مفیدی برای درمان بیماری هایی پوستی، کاهش استرس و خستگی، افزایش انرژی، بهتر خوابیدن، افزایش قدرت حافظه و تمرکز می باشد. همچنین تزریق این ویتامین برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند نیز مفید می باشد.

مضرات تزریق آمپول ویتامین B12 چیست؟

سردرد، خارش و ورم پوست، معده درد، دل به هم خوردگی، اسهال ، درد مفاصل و درد عصب. در موارد نادر: بی نظمی در تنفس، تپش قلب، درد سینه، افزایش وزن ناگهانی، ضعف و درد عضلات، گرفتگی عضلات، تشنگی بیش از حد، ادرار بیش از حد، درد پا، گیجی، بی حس شدن بدن، احساس سوزش داشتن، سخت قورت دادن غذا، سرفه کرن، تنفس با صدا، خستگی بیش از حد، تورم دست ها، ران ها، پاها و قوزک پاها و قرمز شدن، درد داشتن و گرم شدن یکی از پاها، قرمزی پوست و جوش.

تزریق آمپول ویتامین B12 با چه موادی تداخل می کند؟

برخی داروها دارای اثر تداخلی با تزریق ویتامین B12 می باشند، از جمله: الکل، آنتی بیوتیک ها، سایمتیدین، کلشیسین، اسید فولیک، متوتروکسایت، نئومایسین، پاراآمینوسالیسیلیک اسید (Paser)، فنوباربیتال، فنی توئین، مکمل های پتاسیم، پیریمتادین (Daraprim) و برخی ترکیبات ویتامینی.

آیا تزریق آمپول ویتامین B12 موجب کاهش وزن می شود؟

هیچ مطالعه ای این موضوع را ثابت نکرده است. برخی از کلینیک های تغذیه و رژیم درمانی، تزریق ویتامین B12 را جزوی از برنامه های کاهش وزن می گذارند. تزریق این ویتامین باعث افزایش انرژی و بالا بردن سرعت سوخت و ساز بدن می گردد. اما اگر شما دارای کمبود ویتامین B12 باشید، مطمئنا تزریق این ویتامین اثری بر کاهش وزن شما نخواهد داشت.

هشدارها :

1. قبل از تزریق ویتامین B12 اگر: باردارید، شیرده هستید و یا دچار بیماری Leber (بیماری مربوط به چشم که قدرت دید کم همراه با درد دارد)، بیماری کبد، بیماری کلیه، عفونت، کمبود آهن، کمبود اسید فولیک، بیماری هایی که روی توده استخوانی اثر می گذارند و آلرژی (حساسیت) به کبالت و یا دیگر ویتامین ها هستید، حتما به پزشک خود بگویید.

2.
مطالعات نشان داده است که کمبود ویتامین های گروه B در هنگام بارداری برای جنین می تواند مضر باشد (مخصوصا کمبود اسید فولیک). لذا خانم های باردار باید در خصوص مصرف ویتامین های گروه B با پزشک خود مشورت کنند.

3.
اگر ادرار شما به مدت 7 روز یا بیشتر، زرد پررنگ و یا نارنجی بود، این بدان معنی است که شما در حال استفاده از یک ویتامین مخصوص می باشید. اما ادرار پررنگ همیشه به این معنی نیست، پس اگر این وضع برای شما پیش آمد، حتما به پزشک مراجعه کنید.





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)

دندان پر شده ها بخوانند ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

فرض کنید مراحل پرکردن دندان شما به اتمام رسیده و دندانتان به طور دائم پر شده است. اکنون باید این نکات را در نظر بگیرید:

دندان پرشده ممکن است حساس شده باشد. معمولا دندان‌هایی که به کمک کامپوزیت‌ها پر می‌شوند حساس ترند اما دندان‌های پرشده با آمالگام هم ممکن است به فشار، گرما، سرما یا شیرینی حساس باشند. این حساسیت در بیشتر مواقع طی یک تا دو هفته بعد از ترمیم دندان برطرف می‌شود اما اگر حساسیت شدید دندان شما بیش از این طول کشید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

هرگاه بعد از اتمام پرکردن دندان، بی‌حسی‌تان کاملا برطرف شد، دقت کنید و ببینید آیا پرکردگی دندان شما بلند است یا نه. به عبارتی باید ببینید آیا احساس چیز اضافه‌ای روی دندانتان می‌کنید که نمی‌گذارد دندان‌های دیگرتان به خوبی به هم برسد یا نه. اگر پرکردگی شما بلند است هرچه سریع‌تر برای اصلاح آن به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا وجود یک پرکردگی بلند در دندان ممکن است باعث دردهای شدید همان دندان یا مشکلات مفصل گیجگاهی فکی در طولانی مدت شود.

اگر دندان شما به کمک کامپوزیت (مواد همرنگ دندان) پر شده معمولا در همان جلسه ترمیم این دندان پرداخت هم می‌شود. اما دندان‌هایی که به کمک آمالگام پر می‌شوند باید بعد از ۲۴ ساعت از پایان ترمیم دندان، پرداخت شوند. پرداخت پرکردگی دندان به صیقلی شدن بیشتر آن و کم شدن ‌گیر غذایی کمک کرده از عود پوسیدگی در اطراف این پرکردگی جلوگیری می‌کند.

اگر دندان شما با آمالگام پرشده تا دو ساعت بعد از پر شدن دندانتان به جز مایعات چیزی نخورید. بعد از پرکردن دندان غذاهای نرم مصرف کرده حتی‌الامکان از جویدن غذا با سمتی از فک که دندان در آن پر شده، اجتناب کنید. ۲۴ ساعت طول می‌کشد که آمالگام به حداکثر سختی خود برسد. بعد از این زمان شما می‌توانید با اندکی مدارا، با دندان پرشده‌تان، مثل یک دندان عادی رفتار کنید.

پرکردگی‌های تاریخ گذشته دندان‌های ترمیم شده، برخلاف دندان‌های سالم، عمری محدود دارند. خوشبینانه‌ترین طول عمر برای پرکردگی آمالگام، ۱۵سال در نظر گرفته می‌شود. اتفاق‌های مختلفی ممکن است برای یک پرکردگی دندانی بیفتد و بنابراین لازم است دندان‌های پرشده هم مرتبا معاینه شوند.

پرکردگی‌ها بشکند یا ترک بخورد، این اتفاق در طول زمان برای یک پرکردگی اتفاقی تقریبا عادی است. اگر احساس کردید برای پرکردگی دندان‌های شما چنین اتفاقی افتاده برای اصلاح آن سریعا اقدام کنید زیرا این شکستگی‌ها یا ترک‌ها ممکن است باعث نشت موادغذایی به قسمت داخلی و عود پوسیدگی در دندان شود.

پرکردگی نشت داشته باشد، گاهی اوقات پرکردگی‌ها از دیواره دندان فاصله می‌گیرند و بین دندان و پرکردگی فاصله می‌افتد. این فاصله محل خوبی برای‌ گیر مواد غذایی و آغاز یک پوسیدگی جدید است. معمولا این ضایعه به کمک دندانپزشک و در معاینات مرتب دندانی کشف می‌شود. پس مراجعه به دندانپزشکتان را فراموش نکنید.





تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 68
بازدید ماه : 1216
بازدید کل : 18666
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->